Svar: Kæmper når hun skal sove
29. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at der især er to ting der spiller ind:
- Det ene er din datters alder og den udvikling hun lige nu går igennem. Hun lyder til mentalt, rigtig gerne at ville følge med, opleve, mærke verden og lyder til motorisk at have rigtig svært ved at finde ro og slappe af i kroppen. Hun har rigtig svært ved at give slip og overgive sig til søvnen.
- Det andet er hendes rytme, hun sover tidligt dagen igennem og eftermiddagen bliver lang for hende - hun har egentlig kun brug for to lure dagligt, men kan ikke nøjes med dette, som rytmen er lige nu, og hun har derfor svært ved at sove godt nok, når hun sover.
De to ting hænger naturligt sammen og det første jeg tænker I skal forsøge er, at få skabt en ny dagsrytme, hvor dagen kan hænge lidt bedre sammen og hvor hun ikke bliver helt så overtræt, powernapper og er på igen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes i mors seng og sover videre der, forsøger at holde hende sovende netop ved at sove sammen med hende og med brystet i hendes nærhed.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Mellemmåltid (f.eks. kl 8): Frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop. Får dette måltid i stedet for amning.
Puttes til formiddagslur ca 8.30 uden amning først.
Mellemmåltid 10: tilbydes lidt brødskorper at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster og med en skiftning ind imellem (eller evt et bad imellem jf. nedenstående) og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernappen springes evt. over
Aftetn 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at holde hende sovende lidt længere om morgenen, så dagen starter lidt senere og så med udgangspunkt i dette prøve at flytte hendes rytme, så hun sover lidt senere hele dagen igennem. Det vil godt kunne gøre en ændring hos jer.
Derudover skal du forsøge at finde balancen mellem at skærme hende og give hende fysisk ro og samtidig også lade hende tumle lidt rundt inden hun skal sove. Det lyder som om at hun måske bliver irriteret over at være svøbt ...
Jeg tænker at du inden middagsluren kan prøve lidt forskelligt. Du kan for det første prøve at lægge et bad ind midt på dagen. Det vil sige give hende frokost, amme hende fra det ene bryst, give hende et bad, amme hende igen fra modsatte side og først derefter putte hende. Det at få et bad mellem formiddagslur og middagslur kan stimulere hende både fysisk og mentalt og hvis badet kan ligge 1-1½ time før hun puttes, så kan det give hende en ro i kroppen, som kan gøre at hun sover længere middagslur.
Du kan også prøve at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Ikke svøbe hende eller sidde med hende, men lade hende die og så arbejde på at hun når dertil, hvor hun slipper, kikker på dig, triller om på siden og falder i søvn. Du må her meget gerne blive liggende ved siden af hende og hvis hun så viser tegn til at ville vågne op efter 30 minutter, så må du lulle hende i søvn igen med nærhed og kærtegn, evt. en ekstra brysttår.
En anden mulighed er at du går en tur med hende, men lader hende sidde op i barnevognen og følge med i hvad der sker omkring jer. Hun kan sidde op, mærke vinden i ansigtet, I kan pludre lidt sammen og hun kan også "bare" sidde og kikke. Hun fyldes op med indtryk og du skal ikke lægge hende ned, før hun selv viser sig parat til det.
Jeg tænker altså at det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at få flyttet lidt på hendes rytme, så hun sover lidt senere hele dagen igennem. Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at arbejde på at hun ikke længere falder i søvn svøbt i din favn eller i slyngevuggen, men i stedet ved at hun er ved siden af dig, masser af nærhed, fysisk kontakt osv. - eller triller hende i barnevognen, men hvor hun sidder op til at starte med.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske