Svar: Salt og fuldkorn i mad
29. maj 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Til børn under 1 år bør man generelt undgå at salte maden. Det er dog ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv, hvis du kun salter grøntsagsvandet let, ligesom du f.eks. også kan bruge almindelig saltet smør og lignende på barnets brød.
Generelt har vi dog tendens til at salte meget og det er en god idé at der ikke tilsættes salt til madlavningen. I stedet kan bruges bordsalt til de voksne. Og det er en god idé at vænne sig til at anvende forskellige tørrede krydderier, løg og lignende i maden i stedet for salt. I takt med at jeres datter spiser mere og mere familiemad, vil hun naturligt også få mere salt, men det er en god idé generelt at nedsætte saltindtaget.
Med hensyn til fuldkorn, så kan børn under 2 år have svært ved at fordøje hele kerner, hvorfor de ofte ender i bleen uden at barnet optager næring fra dem. Fuldkorn kan dog også sagtens være forarbejdede kerner - det vil sige knækkede eller malede kerner - selvom kornet er malet til mel, så kan der stadig være tale om fuldkorn og det må jeres datter gerne få.
Det anbefales dog at man giver børn en blanding af fuldkorn og lysere typer grød, brød, ris, pasta. Hos små børn fungere maven ofte bedst og barnet vokser bedst, trives bedst, hvis det ikke kun får fuldkorn. Barnet har brug for en energitæt kost, det vil sige mad med et højere fedt- og kalorieindhold end den mad vi voksne spiser. Og hvis barnet får for meget af det grove og mættende fuldkorn, så er der en risiko for at energiindholdet bliver for lavt.
Så det er godt at give fuldkorn, men det er også vigtigt at hun ikke kun får fuldkornsprodukter:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske