Svar: Søvn III
28. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Nogle gange kunne det være rigtig dejligt, hvis jeg kunne være en flue på væggen og se hvad der foregår - for du skriver at mine tidligere råd faktisk hjalp i starten. Jeres dreng begyndte at sove længere lure, virkede mere tilpas og så pludselig, så ændrede dig sig igen ... Det er her vigtigt at medtænke om han måske kan have ondt i ørerne, ondt for tænder eller andet, der måske påvirker ham.
Alder og udvikling kan også godt spille ind nu og det er faktisk helt okay, hvis han om formiddagen kun sover måske 45 minutter og han så til middag, kan sove et længere søvnstræk. Og det vil også være rigtig godt, hvis I nu begynder at give ham lidt flere måltider dagen igennem, giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på osv. LIgesom at I, når I vælger at putte ham i barnevognen, kan begynde at lade ham sidde op, kikke på verden, blive fyldt op med indtryk og så først putte ham, når han tydeligt viser sig parat.
Det handler meget om at I skal gøre hans vågne periode til aktive perioder. Han er en aktiv baby nu og skal bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - han skal "køres træt", så han også føler behov for at sove og derfor skal han tumles med, stimuleres motorisk, stimuleres mentalt osv. samtidig med at han også skal fyldes op med mad og mælk, så han får en fornemmelse af at have "brug for at slå mave" og trænge til at sove ... Og nogle gange, når han gaber, er det ikke nødvendigvis fordi han har brug for at blive puttet, men er måske fordi han keder sig og gerne vil opleve, mærke, stimuleres - og i stedet for at lulle ham i søvn og han så sover kortvarigt, så kan det nogle gange være en idé at aktivere ham lidt ekstra, så han er vågen 20-30 minutter mere og derefter så er mere parat til at sove og så også sover en lidt længere lur ...
Faste tider dagen igennem er vigtigt - det er med til at påvirke hans indre ur og give ham fornemmelse for både mæthed og sult og behov for aktivitet og søvn.
Mit forslag til en dagsplan, som I nu kan prøve at følge ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur - sover her måske 45 minutter og det er okay.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - må her gerne starte med at sidde op i barnevognen og I triller en tur og lægger ham først ned, når han tydeligt viser sig parat - læg mærke til klokken. Du må også gerne vælge at lægge dig med ham og sove med ham midt på dagen, for på den måde at hjælpe ham til at koble fra - og komme lidt væk fra støjen, er er omkring jer :) Må meget gerne sove 2 timer her og hjælpes til dette
Eftermiddag 15.30-16: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Tilbydes evt. en flaske om eftermiddagen.
Powernapper, hvis han har sovet kortvarigt til middag - sover her måske kun 20-30 minutter.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere efter om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Når han får flasken, så er det vigtigt at han ikke falder i søvn med den i munden. Det er vigtigt at han lige når at slippe flasken, triller om på siden og sover, så han ikke er afhængig af flasken i munden for at sove.
På samme måde er det rigtig godt, hvis I kan putte ham der, hvor I ønsker han skal sove - f.eks. i hans seng og lade ham få flasken der, så han ikke oplever at skulle flyttes i forbindelse med putningen, men får lov til at blive hvor han er. Du må også gerne lægge dig med ham og lade ham falde i søvn ved siden af dig - og så lade ham ligge i din seng og først flytte ham efter flasken sen aften, hvorefter du så også selv går i seng for at sove.
I kunne også overveje at tage tremmerne af hans sengs ene side og koble hans seng til jeres seng. På den måde kan han sove i egen seng, men stadig med dig ved siden af sig. Du kan lægge en hånd over på ham, berolige og betrygge ham, lade ham mærke at du er der, så han ikke føler sig alene. Du fortæller jo at det ofte netop hjælper, at han kan mærke dig og lige nu er det naturligt ekstra hårdt, hvis du skal stige ud af din seng hver gang han vågner om natten...:)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen sove uroligt og vil, fordi de er rigtig godt igang motorisk, få sig lagt i stillinger, som de endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Han får skubbet sig rundt i sengen, får sig trillet rundt og kan ikke komme tilbage - og han har brug for din hjælp til stillingskift, ligesom han har brug for at få dynen på sig igen når han sparker den af - det er helt naturligt og det er ikke ensbetydende med at han skal have sut eller flaske i munden, ligesom han ikke nødvendigvis skal tages op i favn, vugges osv. Det er vigtigt at du prøver at hjælpe ham videre i søvnen med kærtegn, stillingskift, nærhed, men uden at få skabt nogle vaner der på sigt kan blive uhensigtsmæssige.
Det er vigtigt at han kan komme af med varmen og måske har han brug for noget andet sengetøj, en temperaturregulerende dyne, en anden madras, rullemadras eller lignende - se f.eks. temprakon.dk
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske