Brev:
Søvn III
28. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Søvn III
Hej Helen
Så er jeg her igen. Vi får stadig ikke sovet ret meget herhjemme og selvom vi prøver de ting du skrev i de to forrige breve, hjælper det ikke rigtig. Det gjorde det lige til at begynde med, hvor vores søn godt kunne sove 1 1/2 time om formiddagen og eftermiddagen uden at vågne og uden at sige en lyd, men det var en MEGET kort fornøjelse, for efter 3 dage gik det ned af bakke igen.
Du skrev til os, at vi skulle give ham mindre grød/mos og give en flaske som en del af hans putteritual og den første uges tid, faldt han dejligt i søvn på den hver gang, men selvom vi fortsatte med at gøre tingene på samme måde, faldt han pludselig ikke længere i søvn når han fik flaske. Han begyndte at ligge og sparke med benene og blev utilfreds og faldt først til ro når vi tog ham op og han faldt så i søvn i armene på os. Så begyndte lurene igen at blive kortere. I stedet for at sove 1 1/2 time, vågnede han efter 45 min, men vi kunne oftest godt få ham til at sove igen uden videre brok. Efter nogle dage, var det så med brok og endnu nogle dage efter var det så efter 35 min han vågnede og så 25. Nu vågner han hver gang (formiddag og middag) efter præcis 30 min. Vi kan for det meste godt få ham til at sove igen men ikke ret længe (ca 20 min) og det er en meget urolig søvn.
Eftersom han stadig ikke sover igennem om natten (på gode nætter kan han tage et 3 timers stræk, få en flaske og så måske 3 timer igen - på dårlige dage vågner han hver time!!!!) bliver det ikke til ret meget søvn. De fleste døgn sover han omkring 11 timer...... Det er ikke fordi han mister sutten og han har også en nusseklud på hver side af hovedet. Han er fuldstændig flad når vi ligger ham og alligevel vågner han kort efter.
Vi synes vi har prøvet ALT og vi er mildest talt temmelig frustrerede, for det er tydeligt at mærke på ham, at han ikke får sovet nok. Han kan også max være vågen i 2 1/2 time i løbet af dagen, selvom han er 6 1/2 måned og egentlig har numsen fuld af energi.
Han er ikke svær at få til at falde i søvn, men hvad søren gør vi for at få ham til at sove længere i løbet af dagen - jeg tænker især middagsluren som jeg jo egentlig godt kunne tænke mig varede i hvert tilfælde 2 timer?!! Og hvordan kommer vi ud over den der tåbelig opvågning efter de 30 min? (om aftenen kan han godt vågne hver 15-20 minut den første time til halvanden efter han er blevet puttet)! Vi har også prøvet at strække den for at se om han kunne blive ekstra træt, men det synes vi slet ikke hjælper - så er han bare sværere at få til at falde til ro og sover endnu mere ulovligt.
Som jeg også har skrevet i de andre to breve nytter det ikke noget at gå en lang tur med ham, for det sover han IKKE længere af! Tvært imod er vi ofte havnet et godt stykke hjemmefra med en dreng der ikke gider at sove mere og heller ikke gider være i barnevognen og det er altså ikke sjovt.
Han vågner MEGET let og det er rigtig svært at få det til at fungere med lure i barnevognen eftersom naboerne slår græs stort set hver dag, roskilde lufthavn ligger ikke ret langt herfra, så der er mange fly, lastbiler bruger vores lille vej som vendeplads og traktorer og landbrugsmaskiner kører forbi ude på vejen, så pt har vi flyttet barnevognen ind i bryggerset så vi stadig kan trille (ikke at vi synes det hjælper) og åbne en dør for luft. Han er et RIGTIG varmt barn og sveder af næsten ingenting og det tænker jeg også forstyrrer ham i hans søvn?!
Når han vågner ligger han for det meste bare og pludrer. Skal vi bare lade ham ligge og håbe han falder i søvn igen?? For efter noget tid begynder han at ligge og sparke og blive mere insisterende i sine lyde og så er han bare endnu sværere at få til at sove videre. Jeg har også forsøgt at sove sammen med ham fordi jeg tænkte det måske var tryghed der skulle til, men han vågner stadig efter 30 min. Vi har også forsøgt at gå ud og trille ham inden de 30 min er gået , for at se om det kunne hjælpe ham videre i søvnen uden han vågnede, men dette hjalp heller ikke.
Han er røget ind i vores seng om natten igen, for så kan vi i det mindste ligge ned og hvile selvom han vågner i stedet for at stå bøjet over en træmmeseng og han falder for det meste også hurtigt i søvn igen om natten hvis vi lige lægger en hånd på ham eller vender ham på siden, men det kunne være RIGTIG rart hvis vi snart havde udsigt til mere end 3 sammenhængende timer!
Jeg håber du har nogle ideer, for vi er løbet tør og dem vi har fået tidligere ser ikke rigtig ud til at hjælpe.
Hilsen den stadig meget trætte mor :/