Svar: Børneeksem og søvn
28. maj 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre fra jer igen :)
Hvor er det bare synd for Albert at han skal lide sådan med børneeksem. Det er rigtig godt at I holder fast i de jævnlige kontroller hos hudlægen og hele tiden følger op på om behandlingen, cremen I bruger osv. skal skiftes.
Jeg går ud fra at I også taler med lægerne om, hvad årsagen er, så man ikke kun symptombehandler, men også prøver at finde ud af, hvorfor han får så voldsom børneeksem. Hvis man kan finde ud af hvorfor, så er det lettere at hjælpe ham.
Selvom I ikke lige bor i nærheden, så kunne det være en mulighed at I fik en henvisning til allergologisk afdeling på Gentofte. Her ligger Dansk Allergicenter, som har specialiseret sig i Børneeksem (atopisk eksem), Børneastma og andre allergiske lidelser. Se danskallergicenter.dk.
Da du selv har eksem, så ved du hvor generende det kan være og der er ingen tvivl om at det påvirker jeres drengs evne til at finde ro og overgive sig til søvnen og også hans evne til at sove sammenhængende og roligt. Når han skal sove, så vil huden føles varm, det vil klø, det svier - og ja det er ikke særlig rart og han er jo så lille, at han ikke forstår det og ikke kan sætte ord på, han er naturligt "bare" ekstra pjevset og også træt.
Det er en rigtig god idé at I ikke putter ham for tidligt efter badet. Hvis han puttes under en dyne lige efter bad, så vil eksemen blusse op op og det vil irritere mere. Derfor skal hans hud have luft efter badet - og der må gerne gå 1 time eller halvanden fra badet og til han kommer i seng ....
I skal naturligvis bruge de salver, cremer osv. som hudlægen ordinerer og det er vigtigt at der lægges en handlingsplan :) Det vil ofte være nødvendigt at skifte lidt mellem de forskellige typer af creme, lotion, salve osv. Både efter årstid, tid på dagen, hvordan eksemen er osv. fordi det skifter hele tiden. Vigtigt er det dog at hjælpe ham med en god hudpleje og det lyder som om at I er meget opmærksomme og gør alt hvad I kan - det er rigtig godt :)
I skal undgå cremer der indeholder carbamid, da de kan få huden til at svie og irritere mere.
Når I bader ham, så lad det være et kortvarigt bad og brug ikke for varmt vand, da det udtørrer huden. Børn med meget eksem, hyppige udbrud og irriteret hud kan have stor glæde af et hurtigt karbad og hurtig indsmøring efterfølgende. Børn med mindre eksem og kun sjældent irritation og betændelse i eksemen kan have det bedre med færre bade om ugen.
Brug evt. en mild, flydende, hudvenlig sæbe med en god pH værdi – gerne uden parfume og hormonforstyrrende stoffer, vælg gerne svanemærket. Og sørg for at sæben bliver skyllet grundigt af huden. Brug ikke badeolie, men smør ham i stedet med en god creme efter badet.
Undgå tøj, der kan kradse og klø - være opmærksom på vaskemærker, navnemærker osv. i tøj, de kan irritere huden.
Vær også opmærksom på at hans sengetøj ikke kradser eller virker uldent :)
Og så kan I overveje om han kan have glæde af feks. en Temprakon dyne. Temprakon er temperaturregulerende og søger for at han ikke får det for varmt, for koldt eller for fugtigt. Se temprakon.dk.
Vær også opmærksom på at den madras eller det underlag han ligge på skal give ham mulighed for at komme af med varmen. Måske kan han have glæde af en temperaturregulerende rullemadras eller en helt ny madras i sin seng. Mange børn vil i 2½ - 3 års alderen begynde at protestere over deres tremmeseng og har glæde af en ny, større og åben seng. Hvis I endnu ikke har købt en sådan, så kan det være en idé at overveje hvilken madras I lægger ham på ...
Jeg håber I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske