Brev:
Børneeksem og søvn
28. maj 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Børneeksem og søvn
Hej Helen.
Så er vi her igen. Denne gang igen vedr vores skønne Albert. Han er nu 2 1/3 år, og trives i det store hele. Han har fortsat ikke noget særligt sprog, men PPR mener, at det nok skal komme. De vurderer ham løbende og vil følge ham ind i børnehavestart til vinter.
Grunden til at jeg skriver denne gang, er at han har meget svært ved at falde i søvn til aften. Vi har helt faste rutiner, der består i, at begge børn bades i en lunkent bad, uden sæbe. Hver anden aften putter jeg og hver anden aften putter far( der er jo 2 børn, så vi skiftes, da begge børn helst vil puttes af mor) De aftner den ene putter, tørrer og smørrer den anden.
Albert er plaget af børneeksem, særligt på hænder, men også mange små pletter på ben, og lidt i ansigtet. Hænderne har tendens til infektion, og der smørres hver morgen med Betnovat m Chinoform, og påsættes duodermbandage på de værst ramte områder. Hvis vi bandagerer til aften river han det af, når han kommer i seng, derfor først til morgen.
Bandagen kan sidde i alt fra 1 - 3-4 dage. Nu er der kommet plamager i håndfalderne, hvor bandageringen ikke holder mere end et par timer.
Han klør og meget på fingrene, også ved nattetide.
Nu kommer så mit egentlige problem. Han kan ikke falde i søvn, og da jeg selv har børneeksem ved jeg hvor meget uro det kan give, så jeg tænker det kan skyldes det.
Er der noget vi kan gøre, udover at smørre godt, at have faste putteritualer, at han sover svalt og i mørke ? Vi går hos hudlægerne hver - hver anden måned. Som det er nu tager det ham alt fra 1 - 2 timer at falde i søvn. Han slår kolbøtter i sengen, han står på hovedet og kan ikke selv komme derfra, han tømmer sengen for dyne, sengerand og sut, han råber, han griner og han græder. Vi går ind når det eskalerer for meget, og ordner sengen, putter ham ned, og siger godnat og går igen.
Vi venter vores 3. barn til august, og trænger til at der kommer styr på Alberts søvn før det....
Så gode råd modtages.