Svar: Amning og skemad
28. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og spørgsmål :)
Jeres datter er kun fire måneder gammel og selvom hun nu skal øge sin vægt, så synes jeg det lyder meget voldsomt med fire skemåltider dagligt, til så lille en pige. Det er stadig mælken, der skal være hendes hovedindtag og det lyder som om at skemaden meget let kan komme til at fylde for meget.
Derudover handler det at give hende mælk ikke kun om at sikre hende kalk osv. der er i mælken, men handler også om at sikre hende væske. Hun er for lille til at drikke sit behov af en kop og det er vigtigt at sikre hendes væskebehov med mælk.
Hvis hun ikke får mælk nok, så vil hun få forstoppelse og problemer med maven, hvilket igen vil påvirke hendes trivsel. Og hvis skemaden fylder for meget om dagen, så vil hun naturligt skulle søge sit væskebehov dækket om natten og vil derfor begynde at die hyppigere der - og det er den forkerte vej, da hun jo stille og roligt skal lære at sove længere stræk og dette gerne helst om natten :)
Derfor vil jeg heller ikke anbefale at du giver hende mere end max 1 dl grød eller mos af gangen. Det vil naturligt kunne fjerne hendes indtag af mælk og det er netop en rigtig god idé at give hende skemad, når hun vågner, sammen med lidt vand af kop og mælk inden hun skal sove igen.
Der er også den risiko, at hvis man starter for hårdt ud og giver for meget skemad i starten, så kan man risikere at barnet "får for meget for hurtigt" og derfor i 6 måneders alderen pludselig afviser skemaden helt og det er ikke så heldigt, da det jo netop er i den alder at barnet rigtig skal igang med at spise mere rigtig mad.
Så Jeg vil umiddelbart anbefale at du bibeholder de to måltider skemad dagligt og at du holder mængden af skemad på max 1 dl. af gangen.. Det vil være en rigtig god idé at bruge mme i grød og mos og også tilsætte ekstra fedstof i form af smør, olie, plantemargarine osv. Du må godt variere imellem de forskellige typer at fedtstof.
Hvis I meget gerne vil prøve at give hende 3 måltider skemad dagligt, så synes jeg ikke at I bør give hende mere end ¾ dl af gangen - altså ¾ dl. x tre dagligt - netop fordi mælken stadig skal være hendes hovedindtag og umiddelbart synes jeg at de to måltider I beskriver lige nu, lyder helt alderssvarende og fint.
Ofte ser man også at i den periode, hvor børn begynder med skemad, vil deres vægt ofte stagnere, men i takt med at deres tarmsystem modnes og de bliver bedre til at nedbryde den faste føde, så øger de igen deres vægt. Det er derfor sandsynligt at I med to måltider skemad dagligt og amning som hun plejer (skemaden skal komme ud over det vanlige indtag af mælk) vil opleve at hun stille og roligt igen begynder at tage på og det er helt okay at det ikke lige sker fra den ene dag til den anden, men at det lige skal have lidt tid. Jeg synes det lyder som om at I er på rette vej.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, når dagen starter ammes hun ofte igen og starter på den måde dagen med en lille ekstra amning.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes max 1 dl. grød, det kan være ren grød eller det kan evt. være med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap.
Aften 18: Tilbydes max 1 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere efter hvor lang og hvor sen hendes 3. lur er. Hvis hun sover sin 3. lur mellem kl 18-19 så vil hun nok først være parat til at sove 21.30-22, som I tidligere har beskrevet.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat: Amning.
Hvis hun ammes hyppigt aftenen igennem, fordi hun lige nu i kraft af sin alder har en vågenperiode der, så er det rigtig fint. Så vil hun måske blive ammet til natten kl 21.30 og derefter blive puttet og kan så sove til f.eks. 01, hvor hun ammes igen. En sådan rytme er også helt okay.
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at amme hende af to omgange i løbet af dagen - det kan være at amme fra det ene bryst, skifte hende og derefter lægge hende til samme bryst igen eller til modsatte bryst, så hun på den måde fyldes lidt ekstra godt op om dagen og derefter f.eks. puttes til middagslur.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og du kan slå forskellige fødevarer op og guides igennem fra de første smagsprøver til familiemaden 4-18 måneder:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske