Brev:
Amning og skemad
28. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Amning og skemad
Hej Helen
Vi havde besøg af vores sundhedsplejerske i går, som konstaterede, at vores lille pige på 4,5 måneder kun har taget et kilo på siden midten af marts. Vi havde det godt selv på fornemmelsen, og jeg har forsøgt at få noget mere mælk i hende, men hendes vægtøgning er altså stagneret lidt.
For halvanden uge siden begyndte vi på skemad (2 små måltider dagligt, ca. 1 dl), og vores lille pige elsker det. Vi har introduceret hende for boghvede-, hirse-, majs- og risgrød og indtil videre sveske-, æble-, pære-, banan- og gulerodsmos. Vi vil også introducere hende for kartoffel- og pastinakmos og avocado. Hun får vand af kop til måltiderne.
Vores sundhedsplejerske foreslog, at vi i stedet tilbyder hende 4 måltider og tilsætter ekstra fedtstof til hendes mad. Jeg synes nu, at 4 måltider lyder af meget, og jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvordan man kan få det ind i en god rytme. Hvor er det fjerde måltid? Er det en sen aftensnack? Og hvad så med amningen til natten?
Og nu til min største bekymring: Amningen. Jeg vil gerne fortsætte med at amme hende i hvert fald til hun bliver 6 måneder. Men jeg frygter, at fire skemåltider om dagen vil få hende til at stoppe amningen hos mig. Allerede nu kan jeg mærke, at hun ikke spiser lige så meget hos mig. Jeg har også svært ved at se, hvordan rytmen med amning og skemad skal være. Skal hun tilbydes skemad, når hun vågner fra en lur, og så amning inden næste lur? Normalt har hun spist fra begge bryster ved hver amning, men nu vil hun kun have det ene.
Jeg har lige skrevet en anden mail til dig, hvor vores dagsrytme er, men jeg kan lige ridse op, at hun typisk sover to lange lure formiddag og eftermiddag og så nogle gange en powernap tidligt om aftenen (afhængig af, hvornår hun vågner fra sin middagslur).
Så mine spørgsmål er altså denne gang:
Lyder det fornuftigt med fire måltider, eller er tre mon nok?
Hvordan kan en dag se ud med henholdsvis tre og fire måltider sammen med en god ammerytme?
Skal jeg sætte portionerne op til 2 dl i stedet for 1 dl?
På forhånd tak for hjælpen :-)
Med venlig hilsen
Helle