Svar: Vil ikke spise noget der er groft
28. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der kan godt være en sammenhæng mellem det at din dreng er født for tidligt og det at han har svært ved at spise mad med mere bid. Børn der er født for tidligt, kan både have lidt udfordringer sansemotorisk og også mundmotorisk.
Derfor kan du prøve at tale med jeres læge, fysioterapeut, børneafdeling - hvem der nu følger jer om, hvorvidt det kan være nødvendigt at jeres dreng får mundmotorisk stimulation af f.eks. en børnefys- eller ergoterapeut. Du kan naturligvis også søge privat rådgivning og hjælp - måske kan han have glæde af nogle mundmotoriske øvelser...
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det er med til at stimulere ham mundmotorisk netop at sidde og gumle, sutte, gnave, sutte saften ud af en frugtbåd osv. og det vil være super godt at du starter hvert måltid med lidt i hånden.
Udover at det vil styrke ham mundmotorisk, så vil det også give ham en idé om at det er spisetid nu og således forberede ham på at om lidt kommer du med ske eller gaffel og han skal have mad :)
Mad i hånden kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde som f.eks. appelsinbåde, melon, et stort rødt jordbær - måske skal du holde det for ham og hjælpe ham med at slikke, smage, sutte :) Giv ham også gerne kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen (når han får kvalme af kartoffelmos, så er det fint at prøve med en kartoffelbåd i stedet).
Det vil også være rigtig godt at du, når du giver ham mos, prøver ikke at blende det - øllebrød kan han godt spise uden at det er blendet og han kender smagen og er glad for det. At der er meget små bløde klumper er okay og han lærer at kapere det stille og roligt. Når du giver ham grøntsagsmos med kød eller fisk, så lad kød og fisk udgøre en meget lille del - mosen skal stadig være blød og lige til at synke og en gang imellem får han så et lille stykke fisk eller kød med ind, godt sovset og til at spise. Du kan også komme lidt ris i mosen. Det vil sikkert være fint i starten at fisk, kød og ris ikke udgør mere end 1 tsk. i en portion - det er kun for at give ham lidt struktur og lidt at studse over og vænne ham til at mosen ikke er helt lind.
For at få ham i gang med grovere grødtyper, vil det være rigtig godt at du blander den ris og majsgrød som han er vant til at få og er glad for med f.eks. havregrød Stille og roligt lader du havregrøden fylde mere og mere af portionen og den helt milde og linde grød trappes ud.
Når du prøver med små hapsere, så giv ham helt bløde hapsere - det kan være et helt blødt hindbær eller et lillebitte stykke moden banan, det kan være en lille bid af en bolle med smør, eller en lille rugbrødshaps med leverpostej. Det kan også være indmaden af en frikadelle - han kan få næsten alt, men det skal være meget lidt af gangen. Giv ham hapserne med dine fingre og prøv at få den lille haps ind i siden af munden på ham, så han med det samme presser sammen omkring det og tygger. Det kan være lettere for ham at finde ud af at spise det, hvis han får det ind i siden af munden i stedet for foran i munden, hvor han skal føre det rundt med tungen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, f.eks. en appelsinbåd, og du følger efter med lidt grød - blandet majsgrød og havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med små bidder af en ½ bolle med smør og ost - må også gerne få lidt brød at sidde og gumle på selv, ligesom han kan få en ostebjælke at gumle på. Og du giver ham også frugtmos med en ske. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost - og du må gerne prøve med middagsretter der passer til børn i 6-7 måneders alderen, da de kan være mindre grove. Du prøver også med små bidder af frikadelle, lidt brødhapsere osv. hvad du nu har. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: tilbydes ¼ bolle med smør, i hånden og du følger efter med lidt små bidder af en bolle, ost osv. Supplerer derudover med lidt frisk frugt i hånden at gumle på og du følger efter med lidt A38 med frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er den mad I spiser. Han skal have mos og også kogte grøntsager i hånden, som han selv kan gumle på. Gerne mad med sovs, som hjælper ham til at tygge og cremet konsistens, med en lille smule struktur lavet af jeres kød, fisk, lidt ris eller lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Flaske og puttes til natten kl ca 19.30-20
Først på natten 02: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, som nu
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. I forhold til opskrifter vil det være rigtig fint hvis du går ud fra de opskrifter som i bogen passer til 7-8 måneders alderen - de kan sagtens bruges til ældre børn og giver ham en naturlig fornemmelse for mere bid :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske