Svar: Dårlige sovevaner
27. maj 2013
Alder:
16 mdr.
Kære K&K
Tak for jeres brev :)
Der kan sagtens være en sammenhæng mellem det at jeres dreng har svært ved at sove, at han har øreproblemer og at han også er ked af det, når I f.eks. går i køkkenet og han er i stuen. Ofte hænger tingene jo sammen :)
Aldersmæssigt begynder jeres dreng lige nu at få lidt bevidsthed om at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer. Denne bevidsthed har han ikke haft før og det er netop først nu omkring 16 måneders alderen at han begynder at forstå, at I ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne. Det er vigtigt at være opmærksom på, fordi han naturligt kan føle sig forladt og alene, når I går fra ham, fordi han ikke forstår at I er lige inde i stuen og at I kan kaldes på.
I kan godt udnytte at han begynder at få lidt fornemmelse for dette nu og arbejde lidt på at styrke denne fornemmelse i løbet af dagen. I kan f.eks. lege gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde hinanden, sige lyde og lytte efter og gå efter lyden, så han også lærer at man kan høre at de andre er der - også selvom man ikke kan se dem. Og lige netop her, vil hans øreproblemer jo godt kunne spille ind, fordi han måske ikke hører helt så godt og derfor ikke på samme måde registrere at I rumsterer rundt. Han hører måske ikke hverdagslydende helt på samme måde og har derfor ekstra meget brug for at se jer, for at vide at I er der.
Det er også en god idé at I, som I allerede gør, kalder på ham og forsøger at opfordre ham til at flytte sig efter jer - det er her vigtigt at I ikke kun kalder, men også stikker hovedet frem i døren, så han kan se jer, se at I er der, samtidig med at I kalder og viser ham, at han kan bevæge sig efter jer.
Det er også en god idé at I leder efter hinanden - f.eks. "hvor er far henne, skal vi finde far og sige vil skal spise" og så gå med ham hen til far, kalde på far, finde far i et andet rum og far kan så følge med ud at spise ... Hele tiden for at lære ham, at man kan være der, være i et andet rum, lytte, kalde osv. De andre behøver ikke være forsvundet og være væk.
Det er helt okay at han ofte vil holde i hånd, for at sove og jeg synes I skal prioritere at sidde hos ham, læse historie og holde lidt i hånden. Og jeg synes I i en periode skal prøve at putte ham lidt senere, gerne omkring kl 20, da han måske vil have lettere ved at falde i søvn der og dermed kan lære at sove i løbet af ca 15 minutter netop ved at I er der, læser osv.
Det vil være en rigtig god idé at I giver ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual og det vil også være rigtig godt at han kommer i bad de fleste aftener, når det kan passe. Det er vigtigt at badet ligger 1-1 1/2 time før putning, hvis det skal have effekt. Det betyder at han f.eks. kan få aftensmad kl 18, komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.30 sammen med en kop lun mælk, få børstet tænder og så komme i seng ca kl 20. Her skal han så puttes med godnathistorie.
Og for at få ham lidt væk fra at skulle holde i hånd, så vil det være en rigtig god idé at han nu får en puttebamse, en slaskedukke, putteklud eller lignende, som skal erstatte jeres hånd på sigt. Den bamse, klud eller lignende han får vil fungere som substitut for jer på sigt og kan følge ham uanset om han skal sove hjemme eller i vuggestuen.
Og når I læser, så skal I vise ham billeder undervejs og en gang imellem bede ham slippe jeres hånd, så I kan bladre - hvis ikke han slipper, så kan I ikke bladre og læse videre. På den måde lærer han at slippe jeres hånd mere og mere, han lærer at ligge og lytte til historien, I viser ham billeder og han forstår at I er der, at I ikke går fra ham. Han behøver ikke ligge og være bange for at I forsvinder og han behøver ikke være bange for at slippe jeres hånd, fordi I er der stadigvæk, også selvom han ikke rent fysisk holder fast i jer.
Samlet får jeres søn den søvn han har behov for. Hans nattesøvn varer ofte fra ca 20/20.30 til 05 - altså 9½-10 timer og hans dagssøvn er 2-3 timer + 1 ½ time, altså ca 4 timer i alt. Samlet sover han altså ca 13 ⅓ - 14 timer i døgnet, hvilket er fuldstændig gennemsnitligt behov. Det er helt okay, at han stadig har brug for to lure i løbet af dagen med den alder han har og da han i en længere periode har haft afbrudt søvn om natten på grund af sine ører og øresmerter, så er det rigtig fint, at han om dagen har kunne sove. Dagssøvnen vil reparere på nattesøvnen og det er godt, nattesøvn kan ikke på samme måde reparere på manglende dagssøvn.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske