Svar: 7 mdr. Har slet ikke lyst til skemad
27. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Julias mor og far
Tak for jeres brev og velkommen tilbage :) Tillykke med at I har fået en lillesøster, hun lyder til at trives, trods hendes afstand mod skemad ...
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og det første jeg tænker er, at I skal holde op med at fylde hende op med vælling i flaske og at amningerne skal sættes ned. I fortæller at hun lige nu ammes hver 3 time både dag og nat og det er alt for meget. Hun bør, nu hvor hun er 7 måneder gammel, kunne nøjes med 4 amninger i døgnet og det er vigtigt at der skrues ned til dette, for at give hende lyst til at spise anden og mere rigtig mad.
De fire amninger bør ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Derudover skal hun have tilbudt mange små måltider dagen igennem og drikke vand af kop. Hun skal have mad i hånden at gumle på og det vil være rigtig godt at I starter hvert måltid med lidt i hånden, så hun hjælpes med at finde ud af at det er spisetid og så følger I efter med lidt på en ske.
Hun skal ikke længere have vælling eller tynd grød. Når hun ammes så meget som hun gør, så har hun en rigtig veludviklet kæbemuskulatur og vil ikke have problemer med at spise. Derfor skal hun have rigtig grød og mos - altså i en konsistens, som I også selv ville spise og faktisk kan det nogle gange hjælpe til et bedre indtag af grøden er mere fast, fordi den så er lettere at føre med tungen bag i svælget og synke.
I skal lige nu ikke have fokus på hvor meget hun spiser, men at det er rytmen og rutinen omkring skemaden der er vigtig og det betyder også at det er helt fint, hvis hun kun spiser 4-5 skefulde. Til næste måltid spiser hun så måske 1/2 dl og det er også rigtig godt.
Med til rytmen hører også at hun sættes i sin høje stol til hvert måltid. Den af jer der giver hende mad, skal sætte sig foran hende, lidt ud fra bordet, så I kan sidde direkte foran hende og I skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på hende, fang hendes blik og hjælp hende med at holde fokus ved at bruge jeres mimik og jeres lyde.
Det vigtigt at I ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i jer og i det I gør. I skal åbne munden, når I f.eks. siger mam mam, så åbner I naturligt jeres mund - "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver I ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når hun så bliver fanget af noget og mister fokus, så giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er på samme måde vigtigt at hun får maden serveret til samme tid hver dag. Det er med til at påvirke hendes indre ur og hjælpe hende med at fornemme mæthed og sult og det er således med til at gøre at hun føler sig parat til at spise, når hun sættes ved bordet, fordi det i kroppen også føles som spisetid.
I skal variere mellem de fødevarer I giver hende - grød om morgenen og om eftermiddagen og grøntsager med kød og fisk til frokost og aften. Og udgangspunktet må meget gerne være jeres mad. I kan sagtens lave nogle af de retter, som er i min bog om børn og mad og I kan også give hende samme mad, som I selv spiser. Det er netop vigtigt at I spiser samme mad, og hun skal have mad der smager af noget, gerne mad med sovs.
I må gerne prøve med mad fra glas eller frost - igen vælge typer der passer til hendes alder 6-8 måneder, så hun får alderssvarende mad :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden og I følger efter med lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden og I følger efter med lidt frugtmos eller bærmos (jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde og gumle på selv og I følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt, agurk eller lignende i hånden og I følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, så I spiser samme retter. Hun kan starte med en lille brødskorpe i hånden og I følger efter med mad, der er moset. Herefter kan hun få lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden, evt. med lidt smør, smørsovs på og det kan hun så sidde og gumle på imens I spiser færdig ved bordet. I kan her altså godt starte med at give hende mad og så lade hende sidde og gumle, være med og deltage i måltidet, med lidt mad i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg ved godt at man hurtigt kan komme ind i tankegangen om at "hvis hun ammes eller drikker vællingen, så får hun da noget", men det er vigtigt at skære ned, netop for at skabe plads til mere sufficient mad ... :) Og med den alder hun har nu, er det særligt vigtigt at udnytte, at hun har en naturlig lyst til at smage og putte i munden. Hvis man springer dette over, så bliver det svært at introducere nye fødevarer senere hen...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske