Brev:
7 mdr. Har slet ikke lyst til skemad
27. maj 2013
Alder:
7 mdr.
7 mdr. Har slet ikke lyst til skemad
Kære Helen
Jeg har tidligere været medlem og haft stor gavn af dine gode råd. Så nu er jeg her igen :-)
Vores datter på 7 måneder er ikke interesseret i skemad. Julia, som vores pige hedder, er blevet ammet fuldt de første 4½ mdr. Herefter fik hun – en gang imellem – lidt hjemmelavet vælling, baseret på modermælk og enten majsmel eller boghvede om aftenen, da hun på det tidspunkt havde nætter, hvor hun ville ammes hver anden time, og jeg tænkte, hun måske var ved at være sulten efter mere end modermælk.
Det havde en vis effekt med vællingen, men andre gange gav det hende bare uro i maven og dårligere nattesøvn, så i stedet forsøgte vi os med grød midt på dagen fra da hun var ca. 5 måneder.
Vi fulgte opskriften i din bog (”Helens bog om børn og mad”) og tilbød hende tynd grød lavet på modermælk og med lidt frugtmos i.
Det havde INGEN interesse overhovedet. Julia smagte på maden, men så var det også det: Hovedet drejet væk, munden lukket.
Vi holdt hefter en pause på 3-4 dage (som du foreslår i bogen) og forsøgte så igen, men med samme resultat. Af og til skar hun også grimasser, der med al ønskelig tydelighed viste, at hun ikke brød sig om grød.
Da dette mønster havde stået på i et par uger, og der stadig ikke var de store fremskridt, kontaktede jeg min egen sundhedsplejerske, der i bund og grund bare mente, at jeg skal tage det helt roligt.
Julia vokser rigtig godt på modermælk og vejer pt. 10,2 kg. og måler 77 cm. (fødselsvægt: 4080 / 55 cm.), så hendes råd var bare at blive ved at forsøge, men selvfølgelig stadig respektere Julias signaler og grænser, hvilket jeg også synes, vi er ret gode til:
Følgende har været forsøgt:
- At Julia får lov at lege med en ske.
Dette virker fint. Hun sutter glad på skeen (en blød silikoneske) og vil også godt smage på grød, når den dyppes deri. Dog kun et par gange, så stopper hun med at komme den i munden.
- At lade hende sidde med ved bordet og overvære, at vi andre spiser.
Ligeledes helt fint: Julias kigger på både min mand, hendes storebror (på 3 år) og mig, og hun vil også gerne gnaske lidt på et stykke agurk eller en pastaskrue, mens vi andre spiser, men det er det. Når vi forsøger at give hende grøntsagsmos, er det med samme resultat som med grøden.
- At holde pauser og starte forfra.
Jeg har i flere omgange holdt pause med skemaden og derefter forsøgt igen, og jeg synes også, det har en lille (men kun en lille) effekt. Det er som om, hun har mere lyst til at prøve skemad efter en sådan pause, men det bliver ikke til ret meget. – Max. 5-6 bittesmå skefulde, så har hun ikke lyst til mere. Jeg forsøger at ramme et tidspunkt, hvor hun er sulten uden at være ”maga-sulten” og hvor hun er frisk, udhvilet og oplagt.
Vi har prøvet med både hjemmelavet og færdigproduceret grød, uden at der er den store forskel i det. Det, som der har været bedst succes med (de 5-6 små skefulde) har været hjemmelavet, tynd, majsgrød, lavet på modermælk og tilsat lidt frugtmos.
Det pudsige er, at hun glad og gerne spiser den grød, hun netop har ”boykottet”, når hun i stedet får den i en flaske. Her smager hun altså på grøden her og sutter den i sig.
Pt. kører vi derfor med en nødløsning, der hedder:
1 flaske med hjemmelavet tynd grød/vælling (baseret på modermælk) midt på dagen og herudover amning. Julia spiser ca. 50-60 ml. af flasken.
Jeg ved, det ikke er optimalt, men det er som sagt en nødløsning, da intet andet har haft effekt. Jeg synes vi prøver at følge dine gode råd fra bogen, herunder at lade far give mad, og tage at det stille og roligt, men efter 2 måneder, er vi stort set ikke nået længere, end da vi startede.
Det er ikke mit indtryk, at det er mundmotorikken, der ”halter”, for hun kan godt spise lidt agurk lidt abrikos og kan også godt mundmotorisk føre (det meste) af grøden bagud og synke den, hvad angår den mængde, hun spiser. Hendes tunge er fint lang, så der er ikke for kort tungebånd inde i billedet heller.
Julia er i øvrigt glad og trives godt, men hvordan bør vi bære os ad fremadrettet?
Skal vi fortsætte som hidtil eller har du nogle andre gode råd til ”strategi”??
Vores egen sundhedsplejerske siger, at nogle børn helt springer skemaden over og først spiser, når de kan selv, men det synes jeg har meget lange udsigter, og ud fra, hvad du skriver i bogen om ”baby led weaning”, tænker jeg heller ikke, det er vejen frem…
Og jeg synes også det har alt for lange udsigter ift. at hun kan spise nok til at få et måltid ud af det.
Jeg har masser af mælk og Julia bliver stadig OK mæt (spiser ca. hver 3. time både dag og nat), men jeg ser meget frem til at kunne droppe nat-amningen :-)
Bedste hilsner
Julias mor og far
PS: Måske ser et ud som om at vi har præsenteret vores datter for noget nyt, hver gang, vi har forsøgt os med skemad. Det er ikke tilfældet, så de mange forskellige forsøg skal ses i lyset af, at vi nu har prøvet i 2 måneder.
Vi har givet den samme grød eller mos nogle gange, holdt pause og derefter forsøgt os enten med den samme slags igen eller med noget andet afhængig af, hvor meget, Julia havde lyst til at smage på det.