Brev:
Søvn og mad.
26. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Søvn og mad.
Kære Helen,
Endnu engang mange tak for en fantastisk brevkasse, og for de mange fyldestgørende råd du giver os forældre.
For vores vedkommende melder der sig et par nye spørgsmål i takt med, at vores dreng udvikler sig, og bliver ældre – han er nu snart 7 måneder.
Bertram er igen i fuld gang med at udvikle sig. Han er en rigtig glad og tryg dreng, som elsker at bruge sig selv motorisk, og som suger til sig af nye indtryk.
For en måneds tid siden knækkede han, efter lang tids ”trille-rulle-leg”, koden med at trille fra ryg til mave. Siden har han ikke lavet andet :-) Der bliver rullet fra ryg til mave i et væk, og han er nu blevet rigtig glad for at ligge på maven og lege. Ligeledes begyndte han, for nogle uger siden, at dreje om sin egen akse, og han gør nu anlæg til at kravle.
Han elsker at bruge sig selv motorisk – hoppe, trille, sparke med benene, baske med armene, hænge med hovedet nedad osv.
Mit spørgsmål går på nattesøvnen:
I de sidste par måneder har han sovet i sin egen tremmeseng i vores soveværelse, da jeg stadig ammer ham om natten.
Han bliver som oftest puttet mellem 19.00-20.00. Sover til midnat, får en amning og sover videre til kl. 6.00. Det kan ikke være bedre.
Den seneste uge et han dog begyndt at vågne hyppigere om natten fordi han drømmer. Jeg tilskriver det den motorisk (og mentalt) store udvikling han gennemgår for tiden??
Han har, siden han kom over i egen seng, sovet i en babysovepose, da han trak dynen over hovedet om natten, og blev liggende under den. Soveposen er blevet for varm, nu hvor vejret er blevet lidt lunere. I min ”internet-jagt” på at finde en sommersovepose, stødte jeg på ”dyneklemmer”.
Han sover nu under sin dyne, som er ”klipset” fast til tremmerne i sengen, så han derfor ikke kan hive den over hovedet om natten. Dette fungerer rigtig godt.
Og, nu til det egentlige spørgsmål:
Han har jo lært at trille fra ryg til mave, men endnu ikke tilbage på ryggen (selvom vi ”træner” flittigt).
I påsken - i forbindelse med, at han kom over i egen seng - fandt vi ud af, at han ikke længere havde behov for at blive lullet i søvn i favn – det virker tværtimod som om, at han trives bedst med at få et bad, et hurtigt aftenritual, en amning og så over og putte i sin seng med sin nusseklud. Vi plejer at lægge ham, synge en godnatsang, give ham et godnatkys og derefter gå ud af soveværelset. Som oftest ligger han og spræller og snakker i 15-20 min. før han falder i søvn. Vi går altid lidt frem og tilbage og ”tjekker til ham”. Han er aldrig ked af det. Nogle gange brokker han sig, og han så bliver vi og nusser ham til ro – eller i søvn.
Det virker som om, at han er meget glad for at blive puttet. Vi kan ligeledes sagtens putte ham til middagslur udenfor i barnevognen, uden at vi behøver at skulle ud og trille. Han lægger sig til at sove efter lidt tids sprælleri. Der er simpelthen et drømmescenarie, og en kæmpe forandring fra tidligere :-)
Og, nu til sagens kerne:
Efter han har lært at trille fra ryg til mave – men ikke tilbage på ryggen – gør han det konsekvent når vi putter ham. Der går lidt tid, og så begynder han at ligge og skrige til vi kommer og vender ham – hvorefter han gentager ”succesen” igen og igen. Til sidst bliver han rigtig ked (og det sker ellers yderst sjældent at han rigtig græder), og vi må så have ham op og ”lulle” ham til ro i favn. Han er tydeligvis meget træt.
Vi har prøvet at lade ham ligge lidt på maven, men han skriger højt til vi kommer og vender ham… igen og igen.
Da det har været køligt i vejret de seneste nætter, har vi igen puttet ham i sovepose, i håb om, at han ikke ligger og holder sig vågen ved at vende sig, men han kan nu også sagtens vende sig i soveposen. Desuden synes jeg, at dyneklemmerne virker godt, og at det er rart, at han sover under sin dyne, hvor han trods alt har en større bevægelsesfrihed.
De seneste nætter har min mand eller jeg siddet ved hans seng, med en hånd på hans bryst til er ved at falde i søvn og er for træt til at vende sig. Det har vi gjort for at forhindre hans konstante ”venden rundt og strande på maven”.
Nu til spørgsmålet:
Det er fint for os, at vi, i en periode, skal sidde ved hans side og holde en rolig hånd på ham, til han sover. Det er formentlig kun til han knækker koden, og selv kan ruller tilbage på ryggen. Men, kan vi vænne ham til, at vi sidder ved hans side til han sover – eller næsten sover? Det vil vi helst ikke, da han er rigtig glad og tryg ved, selv at fald i søvn, og jo ikke har behov for, at vi sidder ved hans side til han sover. Vi gør det kun for at forhindre, at han holder sig vågen og til sidst bliver rigtig ulykkelig og svær at få til at sove, og for at forhindre, at han evt. falder i søvn med hovedet direkte ned i madrassen, hvilket jeg går ud fra kan være farligt?
Et sidste spørgsmål som fylder meget i mit hoved:
I flere af dine svar til andre forældre, kan jeg se, at du ofte anbefaler, at børn fra 6-måneders alderen får lov, selv at sidde og gumle på frisk frugt eller rugbrødsbjælker.
Hvilken frugt kan du anbefale?
Bertram har endnu ikke fået tænder, men gummerne er jo virkelig hårde. Kan han ikke komme til at brække et stykke af f.eks. en agurk eller et æble, og få det i den gale hals??
Ja, det er et lidt underligt spørgsmål, men jeg er hundeangst for, at han skal han skal blive kvalt i et stykke frugt.
P.t. får han 3 skemåltider + vand af kop, 3 gang dagligt.
Grød (af forskellig slags – vi varierer det en del) til morgenmad. Grøntsagsmos til frokost og mos med kartofler og kød til aftensmad. Derudover ammer jeg ham efter behov, hvilket vel er 5-7 gange i døgnet.
Hvornår skal skemaden begynde at erstatte amningerne, og hvornår anbefaler du, at han begynder at få skemads-mellemmåltider?
Det skal siges, at jeg er glad for at amme ham, så det er ikke fordi at ”jeg har travlt” med at få amningerne erstattet af skemmad – mere fordi at han virker til – til tider - at kunne spise mere end den deciliter mos/grød han får at spise 3 gange dagligt.
Endnu engang mange tak for de meget fyldestgørende og brugbare svar :-)
Med venlig hilsen,
Maria.