Svar: Søvn – sove selv, sove mere end 45 min af gangen
26. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Lisbet
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dreng og af de ting I har forsøgt og alle de overvejelser I har gjort jer :)
Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med retur til dig og det første jeg lige umiddelbart tænker er, at det vil være rigtig godt at I nu begynder at give jeres dreng mere rigtig mad og arbejder på en dagsrytme, hvor han spiser og sover til nogenlunde fast tid. Tidspunkter før søvn og mad i løbet af dagen, samt den mad han indtager vil naturligt påvirke hans søvn om natten.
Gennemsnitligt vil børn i 9-10 måneders alderen sove ca 14 timer i døgnet. Og mange børn sover kortvarigt om dagen - de sover to lure, samlet måske kun 2½ time og det er okay, hvis nattesøvnen så er på 11 ½ time. Det vil således være helt fint, hvis jeres dreng kun sover en formiddagslur på ca 45 minutter og han så sover en middagslur på 1 ½ time, måske knap 2 timer.
Det lyder som om at han får en del vælling - får han dette på flaske? Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og tæller med i mælkeregnskabet og tæller altså med ligesom amning og flasker med mme. Og lige nu lyder det som om at jeres dreng får for meget mælk / vælling og for lidt rigtig mad.
Det vil være passende med to amninger eller to flasker i døgnet med den alder han har. Der kan være vælling eller modermælkserstatning i flasken. Da du ammer og han er glad for vælling, så vil jeg anbefale at I giver flaske inden middagsluren og at du så ammer ham om aftenen, når han skal sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske 45 minutter
Frokost 11: Rugbrødshapsere eller andre brødhapsere og får forskellige kogte grøntssager, frikadeller i stykker, godt kogte pastaskruer og lignende, som han hjælpes med at spise med gaffel og som han også spiser med fingrene. Suppleres derudover gerne med grøntsagsmos - det kan være mos fra glas og skal være en rigtig middagsret. Kan også få rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Får en flaske - med f.eks. vælling og puttes til middagslur kl 13-13.30 og sover her måske 1 ½ time, måske lidt mere
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, kan også tilbydes lidt sødmælksyoghurt med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - spiser samme retter som jer og I spiser sammen. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, svensk pølseret, frikadeller, fiskefilet, laks osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad og maden skal smage af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være en mysligrød, havregrød eller lignende lidt grovere grød.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Vågner han i løbet af natten kan han tilbydes lidt vand, men bedst er det, hvis han hjælpes videre i søvnen uden at få mælk, vælling, vand eller andet i munden.
Badet skal ligge 1-1 ½ time før han bliver puttet - ellers vil det virke modsat og kvikke op i stedet for at gøre ham træt. Han behøver ikke blive badet hver dag, men det kan være med til at give en god rytme og godnatgrøden er god at indføre alle dage, som fast del af hans putterutiner.
Det er rigtig fint at du nu adskiller amning og søvn, så han ikke falder i søvn med brystet, men netop falder i søvn med dine hænder, kærtegn, lidt sang og små dyt i rumpen :)
I en overgangsperiode kan han godt stadig have behov for lidt mælk om natten. Her kan du amme ham eller du eller far kan give ham en flaske mælk (vælling eller mme) sen aften og herefter skal han så sove uden yderligere. Det er vigtigt at holde indtaget nede, så han ikke vænnes til at drikke meget her, men i stedet nu lærer at sove om natten uden at indtag drikkelse.
Det er helt okay at prioritere at det er mor der putter lige nu, da han søger mor og da far jo er hjemme i løbet af dagen. Det er naturligt at han har ekstra brug for mor, netop når I er adskilt og det er ikke noget I skal kæmpe om. Far kan gøre alt andet - give ham aftenbad, godnatgrød osv. og først lige når han skal sove, så kommer mor og ammer. Jo mere far er med til de forberedende ting, jo bedre vil far på sigt kunne tage over.
En måde at skabe mere nattero kan være at tage den ene side af tremmesengen og koble jeres drengs seng til jeres seng - naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge i egen seng og mor kan ligge i sin seng - berolige ham med hænder, kærtegn, nærhed osv. Han lærer at sove i egen seng og kan samtidig krybe over til mor, hvis han har brug for det.
I kan også holde fast i at han puttes i egen seng og så være der, berolige og betrygge, som han nu har behov for, for at kunne sove. Det er vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Nogle gange kan det hjælpe at give flaske i tremmesengen og lade ham falde i søvn der, så han ikke oplever at blive flyttet undervejs i putteritualet. Få flasken, slippe den, trille om på siden og falde i søvn - det kan også nogle gange være en måde far kommer lidt mere på banen.
Der sker rigtig meget med jeres dreng udviklingsmæssigt lige nu. Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Hvis han græder, så skal I lytte og forsøge at finde ud af, hvorfor han græder og hvordan I så skal handle. Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn i sin seng, men hvis han græder fordi han er utryg og ked af det, så skal I tage ham op, berolige ham, og først putte ham igen, når han atter er rolig.
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Og på samme måde skal mor naturligvis også putte, hvis det er mor der lige nu er bedst til det :)
Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den beskriver jeg blandt andet 9 månedersalderen, separationsfasen osv. som også kan spille ind hos jer.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske