Brev:
Søvn – sove selv, sove mere end 45 min af gangen
26. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Søvn – sove selv, sove mere end 45 min af gangen
Hej.
Vores sön blev födt i august 2012. Han blev taget med sugekop, da hans hjerterytme gik ned under presfasen. Han var slap da han kom ud pga en blödning i hjernen som gav anoxi efter födslen. Han blev kölet ned for at undgå hjerneskade, og indtil videre har de ikke fundet noget der er galt med ham. Vi fik lov til at komme hjem efter 12 dage.
Det har altid väret mig, mor, som har taget mig mest af ham. Både fordi far arbejder, men også fordi fars interesse for det her lille spädbarn ikke var så stor. Ikke at han er en dårlig far, men urutineret og glad for at la mig tage over siden han gläder sig mest til han bliver större. Nu når han er 9 måneder har far taget over foräldreorloven, og skal väre hjemme til 1. januar. Det går fint med det, selvom han selvfölgelig er lidt mer morsyg nu. Jeg arbejder 75%. Nedenfor fölger en del fakta og mit spörgsmål...
Efter nogle måneder fra födslen var der blevet etableret et mönster hvor han faldt i sövn ved brystet og bare ville sove i mine arme. Hvis jeg forsögte give ham til far vågnede han, også hvis han först blev flyttet til en pude og derefter til far. Han ville heller ikke ligge i sin egen seng eller min seng og sove alene. Han sov desuden ved siden af mig om natten, fordi når man lagde ham på ryggen alene hörtes han ud som om han var ved at blive kvalt. Bedre sövn til alle når han lå ved siden af mig.
Efter nogle måneder kunne jeg få ham til at ligge for sig selv og sove, men han vågnede altid efter 45 min. Om natten kunne han indimellem sove 1.5 time (og ved meget meget få tilfälde har han sovet 5 timer). Nu i bagklogskabens lys kan jeg se at jeg sikket har lärt ham det her, fordi da han ville sove hos mig og jeg havde siddet der i 45 min så ville jeg jo gerne at han skulle vågne så jeg kunne spise eller gå på toilet. Da han blev flyttet til sengen, var jeg ikke bevidst på at jeg skulle forsöge hjälpe ham videre i näste sövncyklus uden at tage ham op eller give ham bryst. Han kan godt sove i barnevognen når man går med ham, men vi har ikke mulighed for at lade ham stå i den og sove (vi bor på anden sal) og det har väret en lang hård vinter. Jeg tror heller ikke han ville sove längere end 45 min ca.
I år har jeg väret mere bevidst på de her ting, der har indfundet sig en rutine så jeg har mere overskud til at tänke, og jeg har arbejdet med at bekämpe hans behov for bryst for at sove og det at han vågner hvert 45 min. Det har egentlig gået bedre (tar brystet ud af munden på ham gentagne gange når han er färdig med at suge mälk), men er så gået lidt tilbage igen med begge dele, måske fordi der er tänder på vej og han gennemgår en tilpasning til at det er far der er hjemme. Jeg kan dog godt få ham til at falde til ro ved at han ammer, og så börste tänderne inden han så får lidt hjälp (sang og små puf i numsen) til at sove. Det virker dog også som om brystet ikke virker helt så sövndyssende mere.
Spörgsmålet er hvordan kommer vi väk fra bryst ved sövn (far kan godt få ham til at sove uden bryst, men ofte ved at sidde med ham og se tv eller sove ved siden af ham, og så er man vel lidt lige langt synes jeg?) og får ham til at sove längere tid af gangen, eller sove af sig selv igen. Nu har jeg flyttet ham tilbage til min seng om natten fordi jeg tänker han måske behöver mer närhed om natten nu jeg er borte om dagen. Men om aftenen vågner han hele tiden, og man skal tage ham op og tröste til han sover igen.
Om putteritual: Han har et puttedyr og også en putteklud. Han kan godt spise välling. Bad bliver han nogen gange kvik af (vågen i flere timer efter badet) andre gange trät, men måske det er fordi han bare bader 2 gange om ugen så det altid er noget nyt og spändende (er det for lidt?). Så jeg ved ikke rigtig hvordan man skal lave et putteritual...? Nu gir vi ham natble på ca 1 time för han er beregnet til at sove, og leger med ham. Forsöger göre det lidt mörkt og roligt, han får tilbudet om välling. Så går jeg i sovevärelset med ham og ammer ham til han sover nästen iblandet sang og vugning, så börster jeg tänderne og ligger ham i hans seng. Lidt sang og små dyt i rumpen får ham til at sove.
Vi tänker også at han ikke skal ha mälk mere om natten, selvom han stadig vokser fint/fölger sin kurve og spiser om dagen (lidt op og ned, men i det store perspektiv nok til at vokse fint). Vi har derfor tänkt at far skulle ta over om natten da han ikke kan gi mälk, men det kommer jo nu oveni at han ikke har mig om dagen. Og han gräder meget hvis far skal lägge ham om aftenen eller tage ham om natten. Jeg kan ikke lide dette og tänker han er så vant til mig på alle tider af dögnet, at han behöver en blid overgang. Samtidig skal jeg jo have sövn når jeg skal arbejde. Hvordan dälen ordner man det her? Jeg vil jo at vi skal gi ham det han har behov for, og synes det er svärt at skelne mellem reelt behov og det at man roder sig ind i nogle rutiner, der ikke går i det lange löb. Jeg kan godt acceptere at han sover ved siden af mig om natten, men vil helst at han sover i egen seng. Okay, jeg vil egentlig bare at han sover..... Vi er indstillede på at give ham lidt tid, men hvornår er tid nok, hvornår skal vi forsöge ändre på det her og hva skal vi göre. Mere konkret: Kan man lade ham gräde fordi far skal lägge ham? Eller skal vi finde en lösning som gör at han slet ikke gräder? Og hva er den så?
Om du har nogle guldkorn er jeg uendelig taknemmelig, for det her er hårdt. Vi har ikke helt firkantede rutiner, men han vågner mellem 6 og 7, spiser gröd med frugt eller välling (som regel ikke ret meget) sover fra 9-10 og 1.5 time med mindre han sover i barnevognen, så bliver det bare 45 min. Så spiser han igen, köd/fisk/ris/kartofler (hans favoritmad) og sover ca 14-15 stykker i 45 min eler 1.5 time. Nogen gange sover han 45 min senere på dagen, men det er själdent. Efter middagsluren spiser han igen, rester fra frokosten eller gröd. Når vi voksne spiser aftensmad får han noget at spise i hånden, rester fra dagen, noget af vores mad eller välling. Kommer i seng ca 19, hvor han ammes inden. Så ammes han igen ca hver 3-4 time natten igennem, men senest kl 5. Det er ikke sådan at han ligger länge ved brystet eller spiser fra begge to, det er nok mest som tryghed... Jeg tror nok han sover mindre om dagen end da jeg var hjemme, men det kan også väre alderen??
Håber du har oplysninger nok.
Med venlig hilsen
Lisbet.