Svar: Græder når han vågner
26. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Ja - det er helt normalt at nogle børn vågner med gråd. Når det sker, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn. Et lille spædbarn, som din dreng, skifter mellem at sove aktiv søvn og dyb søvn og når han vågner direkte fra den dybe søvn, så vil han ofte vågne med gråd.
Det bedste du kan gøre er at tage det roligt. Og det er en rigtig god idé at du som nu, lægger ham til brystet, så han vågner med en amning. Det vil også være rigtig fint at tale beroligende til ham, tage ham op, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt, imens du siger beroligende ord som "sshh-sssh" eller "ssåå-sååå".
Jeg forstår godt at du bliver frustreret eller bekymret, for du får jo en fornemmelse af at han aldrig vågner rigtig udhvilet og glad ... Men det er normalt og det er ofte noget han vil vokse fra :)
I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse om netop dette fænomen og finde svar på alle andre spørgsmål om børn og søvn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske