Svar: Søvn og kunsten at falde i søvn selv
26. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål - jeg vil prøve at besvare dem så godt kan jeg :)
Der sker fysiologisk en ændring med børns søvn i 4 måneders alderen, som handler om at hendes søvn nu begynder at indeholde flere stadier. Hos det spæde barn vil søvnen skifte mellem dyb og let søvn - det man også kalder rolig søvn og aktiv søvn, men i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at ligne lidt mere os voksnes søvn. Det betyder at der kommer flere stadier, hvor hvor barnet sover lettere og sover dybere og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca.20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen og skal så trille, have en sut, ammes en ekstra gang ..
Samtidig sker der også en masse med jeres datters udvikling lige nu. Hun er nu langt mere bevidst og opmærksom på verden og dermed også på, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun slipper måske brystet, smiler til dig, pludrer til dig, tager fat og dier igen, men slipper igen. Hun forstyrres af hvad der sker omkring jer, hvis far kommer ind i rummet, så kikker hun efter ham, drejer sig hovede, følger med, kommunikere bevidst og hun begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med hende. Motorisk er hun også stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder hende på skødet osv.
Og alt dette - søvnens ændring i sammensætning og hendes alder og spirende bevidsthed og opmærksomhed er alt sammen med til at gøre at søvn og spisevaner lige nu ændrer sig. Ofte ser man at barnet kan komme ind i en rytme, hvor det slatsover og slatspiser lidt hele dagen igennem og det vil være en rigtig god idé at du lige nu prøver at amme hende lidt ekstra om dagen, inden hun skal sove. For på den måde at sikre at hun får mælk nok - og at det ikke er af den grund, hun søger dig ekstra når hun skal sove og om natten.
Om dagen vil det være fint hvis mindst en af lurene og gerne middagsluren foregår i barnevognen. Det er dejligt at sove i den og nu hvor sommeren kommer, vil det være rigtig dejligt for jer med denne udendørs lur. Og du må gerne trille hende, for på den måde at holde hende sovende, og du må også gerne stå parat efter 20-45 minutter, - der hvor du erfaringsmæssigt ved at hun ofte vågner op, og så trille vognen lidt igen, give hende sutten eller hvad der nu er nødvendigt.
Når du ammer hende inden lur, så vil det være rigtig godt, at du ammer hende af to omgange. Prøv at amme hende fra et bryst, skifte hende så hun vågner op til dåd igen, lægge til samme bryst eller til modsatte bryst og først derefter putte hende. Hvis hun svøbes eller sover i en sovepose eller lignende, så svøb hende når hun skiftes, så hun får anden amning imens hun er svøbt. Det kan være lettere derefter at flytte hende ned, hvor hun skal sove.
Hvis du lægger dig og amme hende i din seng, så lad hende ligge - tag en lur sammen med hende og hold hende sovende på denne måde. Eller lad hende ligge, sikre dig at hun ikke kan trille ned af sengen og lad hende så sove der, hvor hun er faldet i søvn.
Du skal være opmærksom på at tiden fra amning og putning er få minutter. Hun skal ammes og puttes direkte fra brystet, ned hvor hun skal sove. Hun skal være døsig, flyttes fra din favn lige der, hvor hun tydeligt har svært ved at holde øjnene åbne og næsten sover, men ikke sover helt. Hun er stadig svøbt og brystet erstattes evt. med en sut og så puttes hun ned at sove. Hænderne på hende, så hun kan mærke at du er der, vippe hende lidt, hvor hun ligger, trille barnevognen, hvis hun ligger i den.
Det kan være en idé at koble hendes tremmeseng til din seng, fjerne den ene side, så hun kan ligge ved siden af dig, du kan lade hende mærke at du er der, berolige og betrygge, men stadig sover hun i egen seng. På den måde får hun trygheden og du behøver ikke gå i pendulfart mellem soveværelse og børneværelse.
Hun må gerne vækkes stille og roligt, nænsomt og kærtegnende om morgenen, evt. med en lille ekstra amning, så dagen starter til samme tid hver dag. Det kan f.eks. være kl 8 som udgangspunkt, - det giver dig mulighed for også at få sovet lidt og sikrer samtidig at dagen ikke starter så sent, at rytmen resten af dagen skrider.
Jo mere ens stå op tidspunkt I kan have og jo mere ens puttetidspunkt hun også får om aftenen, jo mere vil hendes dagsrytme ofte også begynde at følge et fast mønster, så du begynder at kunne regne med hvor lange lure hun sover. I takt med at hun begynder med mere skemad og også bliver ældre, så vil det også hjælpe til med mere rytme og på den måde arbejder tiden også for jer.
Lige nu er det således fint at arbejde på et nogelunde fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt aften, men søvnen om dagen kan hun variere lidt mere.
Med hensyn til at lære at sove i barnevogn uden at skulle trilles, så vil det være rigtig godt, hvis du putter hende og triller hende - men så holder pause. Hun skal kun trilles, hvis hun græder, klynker, protesterer. Hvis hun er stille så holder du vognen stille og først, hvis hun klynker, så triller du igen. Hele tiden trille, holde pause, trille, holde pause og kun trille, hvis hun er ked af det, hvis hun bare ligger og kikker, holder du vognen stille. På den måde kan hun lærer at sove uden at skulle være i konstant bevægelse.
Du spørger, hvornår man giver op og gør det man ved virker ... tja - i princippet skal man ikke ændre noget der fungerer for både forældre og barn. Der er i princippet ikke noget i vejen for at børn ammes i søvn, vugges, sover hos forældrene osv. hvis alle trives med det. Det er først et problem, hvis barnet ikke kan sove videre uden den afhængighed og man som forældre derfor vækkes hver time natten igennem, for igen at trille barnet eller lignende. Derfor skal man naturligvis overveje hvad man gør og hvorfor.
Og det er aldrig meningen at børn skal græde sig i søvn og være ulykkelige. Et barn der tydeligt har brug for sine forældre, for nærhed, kærtegn osv. skal have disse ting. Man kan ikke sætte tid på hvor længe børn må græde - et barn græder, fordi det har brug for trøst og det skal naturligvis trøstes. Man skal naturligvis vurdere, hvad gråden skyldes og så handle bedst ud fra dette og nogle gange er der måske tale om en overtræt gråd, hvor barnet ved f.eks. at blive trillet, sover i løbet af få minutter. Andre gange er der måske tale om behov for at blive taget op og holdt om, og så skal man gøre det.
I min bog "Helens bog om børn og gråd", kan du læse mere om gråd hos børn i 0-4 års alderen - de græder forskelligt og over forskellige ting og skal derfor også hjælpes forskelligt :) Men de skal alle hjælpes.
De fleste børn vil i 4-6 måneders alderen trives bedst med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddag eller først på aftenen. Dette ændrer sig ofte i 6-7 måneders alderen, hvor de fleste børn vil trives med kun to lure dagligt :) En anden bog du kunne læse er "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om de perioder, hvor børn sover dårligt, hvorfor og hvad du kan gøre ved det, ligesom du kan finde forskellige løsninger til forskellige søvnproblemer.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske