Svar: Sover så dårligt
26. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ganske rigtigt, som du selv er inde på, flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første lyder det som om at jeres datter er rigtig godt igang motorisk. Hun er kun 7 måneder, men kravler, rejser sig, skubber sig rundt i sengen og det er helt naturligt at hun lige nu har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Hun har en motorisk rastløshed i kroppen, som gør at det er rigtig svært for hende at ligge stille og lade roen komme over sig, når hun skal sove.
Samtidig er hun ikke ret gammel og det at hun motorisk er så aktiv og nu begynder at flytte mere på sig og bevæge sig mere rundt, gør naturligt at hun oplever verden større og får flere stimuli - og det igen gør at hun drømmer mere og om natten kan sove uroligt, vågne, søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, fordi hendes drømmeaktivitet er stor. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne.
Det er altid ekstra udfordrende med de børn der motorisk er lidt fremmelige i forhold til deres alder - det er rigtig dejligt at hun er det, det er super! - men det vil give jer lidt ekstra udfordringer i forhold til hendes søvn og sådan er det, det er I til en vis grad nødt til at acceptere:)
Når det er sagt, så er det dog vigtigt at I forsøger at give hende nogle rutiner og vaner, som ikke kun fungere nu men som også kan fungere fremover og netop når hun er motorisk urolig og søger dig ekstra, så kan det være svært ikke at sidde med hende, vugge hende osv. Og naturligvis skal hun have nærhed og fysisk kontakt, men det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at lære hende at sove uden at skulle være i din favn og uden at hun skal være i bevægelse for at falde i søvn.
Det vil være en god idé at du ikke svøber hende i barnevognen om dagen men nu prøver at lade hende sidde op, kikke på verden og først lægger hende til at sove, når hun virker helt parat. Læg mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår hun er parat til at blive puttet. Og så skal du prøve at trille/vugge vognen mindre og mindre, så hun lærer at sove uden at den er i bevægelse.
Når du putter hende om aftenen, så kan du prøve at putte hende i sengen og give hende flasken i sengen, så hun falder i søvn, der hvor hun får sin flaske. Du kan også prøve at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din. På den måde kan hun falde i søvn ved siden af dig, du kan stadig lægge hånden over på hende, berolige hende med nærhed osv. men hun sover i egen seng. Og har hun brug for din nærhed i løbet af natten, så vil hun kunne kravle over til dig og putte sig og sove videre ...
Og så vil jeg foreslå dig lidt ændringer i dagsplanen. Hele dagens rytme har også betydning for nattens forløb og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen mellem 3-5: Flaske som nu og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her som nu måske 30-45 minutter
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes titl middagslur ca kl 12.30 og sover et par timer som nu
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernapper evt. 20-30 minutter, tilbydes evt. små 100 ml på flaske inden.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet er nu jeres mad og hun må gerne få forskellige risretter - det kan være f.eks. boller i karry. Suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, kogte blomkål- eller broccolibuketter eller lignende. Vand af kop. Hvis I får noget en aften, som ikke er børneegnet, så kan I give hende en middagsret fra glas eller frost.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med.
Derudover vil jeg anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I dem kan I læse meget mere uddybende om de ting jeg beskriver i mit svar til jer. I kan i søvnbogen læse om separationsfasen, om uhensigtsmæssigt afhængighed af favn eller af at blive vugget - det der også hedder et søvnassociationsproblem. Og i madbogen kan I finde opskrifter, dagsplaner osv. og få inspiration til mere familiemad :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske