Svar: Rund og lækker baby
25. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Jeres datter lyder til at være en rigtig dejlig sund pige, med masser af elastikker på arme og ben - og hun lyder til at trives rigtig godt.
Det er rigtigt at når børn får flaske, så skal man være opmærksom på at de ikke overspiser og af den grund bliver "for store". Men det er der ikke tale om hos jer. Du fortæller at hun indtager ca 900 ml mme i døgnet og hun spiser derudover 2-3 små skemåltider og får også vand af kop til disse - og det lyder rigtig godt alt sammen. Du skal ikke trappe hende ned i mælk, op i mad eller andet - hun trives med sit indtag og det lyder alderssvarende meget fint.
Hun optager næringen fra mad og mælk rigtig godt og tager derfor rigtig godt på. Samtidig er hun stadig så lille, at det er begrænset, hvor meget hun bevæger sig, men det er ret sandsynligt at hun ikke bliver ved at tage på i samme hast. Det kan sagtens tænkes at selvom hun vejer 10 kg nu, så vil hun ikke veje mere end 12-13 kg når hun bliver et år og det er helt fint :)
I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes antal af flasker blive skåret ned og hendes indtag af mælk derfor nedsættes. Skemaden kommer til at fylde mere og hun vil drikke mere vand af kop. Samtidig vil hun motorisk begynde at kravle, rejse sig ved tingene osv. og vil derfor bruge energi på at bevæge sig og så vil hendes indtag af mad også ændres. Sammensætningen af maden, mad i stykker, mad i hånden, som hun selv skal spise osv. Det er alt sammen med til at give en ændring af hendes vægt på sigt. Hun vil også vokse i højden og hos børn kan man godt opleve at de nogle gange "vokser i bredden" og bliver tykke og derefter kommer så en periode, hvor de pludselig "vokser i længden", tøjet stumper og de bliver lange ...
Lige nu lyder det du fortæller rigtig fint og du skal ikke sætte hende på "kur":)
Det at hun den sidste måned har taget 2 kg på er lidt usædvanligt, og jeg kunne ikke forstille mig, at hun vil fortsætte med samme hast - hvis hun gør det, så skal du drøfte det med jeres læge, men lige nu tænker jeg at vægt, højde og indtag er helt okay for hendes alder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske