Svar: Rytme
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære AnneS
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter ikke helt får sovet nok og derfor ikke kommer igennem den dybe søvn - faktisk er netop det, at hun ofte vågner med gråd ofte tegn på at hun vågner direkte fra den dybe søvn og derfor ikke vågner udhvilet. Det er derfor helt rigtigt set af dig, at du skal prøve at hjælpe hende med at sove lidt længere lure.
Det lyder dog som om at det går bedre og at tingene har ændret sig stille og roligt i forhold til sidst du skrev. Hvor hendes lure nogle gange tidligere kun var på 15-30 minutter, så sover hun nu længere, ofte 45-60 minutter og når hun skal sove middagslur så lykkes det dig at holde hende sovende, så hun sover 2-3 timer imens du triller hende. Det er altså en stor fremgang og det er rigtig godt.
Og ja - hun må gerne sove 4 lure i stedet for tre, hvis hun trives bedst med det. Hun vågner tidligt og sover derfor tidligt dagen igennem - det er snarere en morgenlur end en formiddagslur hun tager og det er derfor helt okay, at hun kan have behov for en ekstra lur i løbet af dagen, igen også fordi hun jo stadig sover korte lure.
Når jeg ser på dine tider i løbet af dagen, så sover hun nattesøvn fra ca kl 20.30-06/06.30 = 10 timer og hun sover 45-60 + 2-3 + 45 + 20 = ca 4-5 timer i løbet af dagen samlet, det giver i alt 14-15 timer søvn i døgnet og det er fint i forhold til hendes alder.
Det er super at du ammer hende og jeg vil anbefale at du fortsætter med nogle gange prøver at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen - i stedet for at gå rundt med hende på din arm. Læg dig og am hende liggende, så du ammer hende i søvn der og på den måde hjælper hende til at sove og få lullet hende i ro. Hun får på den måde masser af nærhed og fysisk kontakt uden at du bærer rundt på hende og det kan hjælpe hende til at koncentrere sig bedre om brystet.
Nu hvor hun er 4 måneder kan du også overveje om det er tid til lidt skemad. Du må godt starte med lidt grød - bare et par skefulde til frokost, sammen med lidt vand af kop, og så se om det på sigt kan hjælpe jer til lidt mere rytme. Hvis hun åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber, vil hun måske være parat til lidt skemad nu ...
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, får gerne en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Formiddag/(frokost) 10: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, f.eks. majs eller hirsegrød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 11
Ammes når hun vågner af sin lange lur og ammes igen inden hun så puttes til eftermiddagslur kl ca 16
Aften 18: Har lige nu brug for en powernap og det er helt okay, senere vil der kommet et skemåltid ind her. Ammes efter behov.
Ammes og puttes til natten 20-20.30 - tidspunktet variere efter hvorvidt hun sover powernap kl 18 og hvor lang den er ... Mange børn vil i denne alder die hyppigt ved brystet i løbet af aftenen og det er okay, på den måde fylder de sig op til natten.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Ammes
Du har tidligere skrevet at du oplever at have masser af mælk og at mælken sprøjter. Hun tager rigtig godt på og du har lidt mistanke om at hun måske for for meget mælk eller for for meget af den vandholdige mælk ... Derfor har du nogle gange malket ud, for at hjælpe hende med at få tømt brystet og så sover hun bedre.
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du hjælper hende med at blive fyldt godt op med mælk hele dagen igennem og at du f.eks. prøver at skifte ammestilling undervejs i et måltid. Start med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og når hun så slipper eller måske ikke virker så interesseret, så lader du hende bøvse og så lægger du hende til samme bryst igen - men i tvillingstillingen. Det kan gøre at hun spiser lidt længere tid og får den federe mælk med ud - og derefter så også sover bedre.
Du må godt prøve at køre en rytme hvor hun ammes fra et bryst, når hun vågner, hvor du hjælper hende med at spise effektivt og inden hun så puttes, så tilbyder du toppen fra modsatte bryst. Når hun så vågner af sin lur - eller næste gang hun skal spise, så starter du på det bryst, hvor hun tog toppen sidst, hjælper hende med at spise effektivt fra den side og tilbyder så igen modsatte bryst før hun atter skal sove.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovemønster. I den alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere og hjælpes til at koncentrere sig om brystet om dagen - det sikrer barnet mælk nok og giver en bedre søvn både om dagen, men også om natten, for hvis hun har fået mælk nok hele dagen igennem, så behøver hun ikke søge det hver 2 time om natten, men begynder der at kunne sove lidt længere søvnstræk...:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske