Svar: Ked ved putning om aften
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at I hos jer skal give det lidt mere tid - lige nu falder jeres datter fint i søvn om dagen, men om aftnen, har hun sværere ved det og har brug for mere nærhed og kontakt - og det er helt okay, at hun i en alder af kun fire måneder ikke kan falde i søvn i sin seng, men sover bedst i dine arme.
Det er på samme måde helt naturligt at hun har brug for amning, som en del af hendes putteritual og det du skal arbejde på nu er, at hun ammes og forsøges flyttet lige inden hun sover helt. Du skal altså ikke flytte hende fra din favn, når hun er vågne, men først der, hvor hun er døsig. Det vil sige direkte fra brystet og ned i seng og lige der, hvor hun tydeligt har svært ved at fokusere, øjnene har svært ved at holde sig åbne, hun gaber, har mælk i mundvigene og er helt slap i kroppen. Hun sover næsten, men ikke helt - og når du flytter hende, så er hun så træt, at du med dine hænder på hendes krop og ved at være der og vugge hende, er i stand til at få hende lullet i søvn. Altså ikke vågen fra din favn, men næsten døsig.
Du kan også gøre det at du lægger dig og amme hende i din seng. Prøve at trække brystet ud af munden på hende, så hun igen falder i søvn uden at have brystet i munden, men lader hende blive liggende ved siden af dig og falde i søvn netop med din nærhed og tæt fysisk kontakt. Og så må du gerne lade hende ligge der - naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ned af din seng. Og når du så selv går i seng senere, så kan du amme hende i søvne og derefter flytte hende over i egen seng, hvor hun så kan sove, indtil hun så skal ammes igen :)
Du kan også prøve at amme hende fra det ene bryst, herefter skifte hende og i forbindelse med skiftning så svøbe hende og herefter amme hende igen men fra modsatte bryst (så hun ammes imens hun er svøbt). Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne, læg hende fra dig, når du fornemmer at hun er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Skift brystet ud med en sut og flyt hende så forsigtigt fra din favn og ned hvor hun skal sove, hun er stadig svøbt og stil dig så ved hende, lad dine hænder være på hende, så hun mærker dig og mærker at du er der og lul hende så i søvn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske