Svar: Introducering af mad
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Allergi er arveligt og da begge I forældre har allergi, så er jeres datter i risiko for at udvikle allergi. Fødevareallergi ses hyppigere hos børn, hvis forældre eller søskende har eller har haft behandlingskrævende allergi.
Amning forebygger især mælkeallergi og måske også andre fødevareallergier, men det kan ikke fjerne risikoen. Det anbefales at du ammer så længe som muligt og hvis du ikke kan amme eller vil supplere din amning med erstatning, så bør du bruge speciel modermælkserstatning de første fire måneder. Da jeres datter nu er 4 måneder, så kan hun altså godt få almindelige modermælkserstatning - du kan evt. vælge at købe NAN HA som har delvist hydrolycerede proteiner og hun kan også starte stille og roligt op med skemad. Når hun først er fire måneder gammel, så kan hun, selvom hun har risiko for at udvikle allergi, spise det samme som alle andre børn.
Jeres datter kan derfor starte med lidt glutenfri grød - det kan være majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød og hun kan også få lidt risgrød, men i forhold til de nye anbefalinger, så bør hun ikke få risgrød dagligt og det vil være en god idé, at du varierer mellem de forskellige grødtyper. Du kan købe færdige produkter eller du kan lave grøden selv.
Jeg anbefaler at man starter med grød om dagen og i første omgang få skefulde - man starter med smagsprøver. Når hun kan spise ca ½ dl. grød om dagen og det går godt, maven fungerer osv. så kan I begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. Du kan altså f.eks. give grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen.
Tegn på at hun er parat til lidt skemad er at hun følger maden med øjnene, når du f.eks. spiser - det vil være rigtig fint, hvis hun åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber på en ske. Det er også vigtigt at hun kan holde hovedet selv, at hun er begyndt at savle, at hun ikke har problemer med forstoppelse. Derudover vil det ofte være et tegn at hun søger brystet mere hyppigt - og i første omgang skal du lægge hende hyppigere til for at øge din mælkemængde og hendes mælkeindtag og hvis dette ikke er nok, så vil det ofte ofte være tegn på at hun har brug for noget mere og altså skemaden. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop, så hun også lærer at drikke dette.
Det anbefales at man tidligst starter ved 4 måneder og ikke starter senere end 6 måneder, så der er hos jer stadig tid nok og hun kan sagtens begynde at vise mere interesse og virke mere parat i løbet af den næste måneds tid.
Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og mad", hvor I guides igennem de første smagsprøver til familiemad, hvor I kan finde opskrifter, dagplaner, slå fødevarer op osv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre - får evt. en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften: Her introduceres lidt grøntsagsmos og vand af kop, når grøden til frokost fungerer
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Jeg har ikke sat tider på dagsplanen, da jeg ved fra dine tidligere breve at hun lige nu sover lidt varieret, men jeg håber det giver lidt idé om, hvordan I kan arbejde videre og at det hjælper lidt videre på vej.
Fortsat held og lykke - og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske