Svar: Hvornår kan hun lægges for natten?
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er helt normalt at børn i din datters alder sover mellem kl 18-19 om aftenen og det må hun gerne - det betyder dog at hun først vil være parat til at komme i seng, når klokken måske er 22 og det er helt okay. Det hører alderen til og ses hos rigtig mange børn. Fordelen er at I forældre har tid til at nyde jeres aftensmad og kan bruge lidt tid på hinanden netop mellem kl 18-19 og det er også værd at sætte pris på, og så må timerne derefter være familietid og ikke partid :) Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre.
Det vil dog være rigtig fint, hvis du kan arbejde på at hun sover en længere middagslur - jo længere en lur hun tager midt på dagen, jo kortere en powernap vil hun ofte tage om aftenen og jo lettere vil hun ofte også være at få i seng tidligere. Jvf. tidligere svar, så kan det være en god idé at du prøver at ilægge et bad inden middagsluren for at se om hun kan sove lidt mere midt på dagen og og på den måde kan få ændret lidt på hendes rytme :)
Jeg tænker dog også at tiden vil arbejde for jer, så i takt med at hun bliver ældre, hendes søvn ændrer sig, hun begynder med skemad osv. så vil hendes puttetidspunkt ofte også ændre sig - så tingene ændrer sig på den måde gradvist hele tiden. Det der er vigtigt er at I forsøger at holde fast i de gode vaner, at hun f.eks. ammes inden hun skal sove, at hun puttes med sut og klud, at I nu bruger betsemte kærtegn osv. så rutinerne omkring putning er de samme - genkendelighed giver tryghed og det vil I kunne overføre og bruge til hendes putninger fremover.
Men at hun i 4 måneders alderen først er klar til at sove kl 21.30-22 er som sagt helt naturligt og helt okay :)
Håber det giver lidt ro ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske