Svar: Falder i søvn ved brystet
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Det er rigtig fint at din datter får bryst inden hun skal sove og det er super, at amningen indgår som en fast del af hendes putteritual. Og nu hvor hun er 4 måneder gammel, så vil det også være rigtig godt at du begynder at flytte hende fra din favn, inden hun sover helt.
Det vil være en god idé at amme hende af to omgange - det vil sige at du kan amme fra det ene bryst, herefter skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så amme fra modsatte bryst, hvorefter du så putter hende ned, hvor hun skal sove. Hun skal ikke være vågen, når du flytter hende fra din favn, men skal heller ikke sove dybt. Hun skal flyttes lige der, hvor det er tydeligt at hun næsten sover, øjnene kører rundt i hovedet, hun er lige ved at falde i søvn. Hendes vejrtrækning er dyb og rolig.
Det vil være fint hvis du svøber hende eller putter hende i en voksipose eller lignende, så hun føler sig omsluttet, når hun puttes fra din favn - det kan gøre skiftet fra favn og ned i seng mindre hårdt for hende. Og du skal være hos hende, berolige hende med dine hænder og nærhed, når du putter hende, så hun hele tiden kan mærke at du er der.
Om dagen kan det være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - hun kan blive ammet fra det ene bryst før badet, komme i bad og derefter blive frotteret godt, - bruge sig selv motorisk og mentalt og ca 1 time efter badet kan hun blive ammet fra modsatte bryst og derefter puttet til middagslur - det kan fylde hende ekstra op og gøre at hun sover en lidt længere lur midt på dagen.
Du kan også lægge dig og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn ved siden af dig - prøv her at trække brystet til dig lige inden hun sover helt, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig med din nærhed, så hun er helt tryg og fornemmer at du er der.
Som udgangspunkt må hun gerne ammes i søvn, hvis det giver god søvn og det fungerer. At få bryst inden putning er en god søvnassociation for små børn - det er kun, hvis barnet begynder ikke at kunne sove uden at få bryst igen og igen helt natten igennem at det er uhensigtsmæssigt - men sådan lyder det ikke til at være hos jer - de afbrydninger jeres datter har i sin søvn, hænger sandsynligvis sammen med hendes alder og at søvnen lige nu begynder at indeholde flere stadier ... Det er således helt naturligt at hun nogle gange har brug for brystet for at sove og har ekstra meget brug for din nærhed og andre gange går det bedre med at flytte hende fra din favn og holde hende sovende - den fleksibilitet må der være lige nu:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske