Svar: Powernaps - 4 mdr.
22. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i din datters alder sove ca 15 timer i døgnet og behovet kan være lidt forskelligt fordelt, men mange sover ca 4 timer samlet i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. Det er en rigtig god idé at arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og det er her rigtig fint at du prøver at putte din datter til nogenlunde samme tid hver dag.
Det er helt naturligt at hun lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen og også har svært ved at sove sammenhængende. Hendes søvn begynder nu at indeholde flere søvnstadier og det betyder at hun godt kan have tendens til at vågne op efter f.eks. 40 minutter. Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende videre i søvne her - især ved middagsluren, så du på den måde sikrer dig at hun får mindst én længere lur midt på dagen. Det vil være en god rytme fremover.
Du må gerne lægge dig med hende og amme hende i søvn i din seng. Du må også meget gerne blive liggende sammen med hende og amme hende en ekstra gang, når hun efter ca 40 minutter begynder at gøre tegn til at ville vågne op - fordi du på den måde kan holde hende sovende. Det vil også give dig mulighed for at få lidt mere ro i løbet af dagen og få slappet lidt af.
Du må også meget gerne trille hende en lang tur i barnevognen midt på dagen, da det at blive trille nogle gange kan gøre at hun så holdes sovende. Det er netop vigtigt for at få påvirket hendes indre ur, så hun begynder at få fornemmelsen for at have brug for søvnen på det tidspunkt og dermed vænner sig til det.
Du fortæller at du forsøger at "vugge hende i søvn ved at gå tur eller vugge hende i barnevognen på altanen, men må opgive, når hun skriger fortsat i vognen" og du spørger hvad du kan gøre. Det er vigtigt at hun får mælk at sove på - enten at du ammer hende eller giver hende flaske. Det er ikke meningen at hun skal græde sig i søvn og det er ikke meningen at hun skal lægges vågen i sin barnevogn. Hvis du ammer hende, så vil det være rigtig godt at du nu flytter hende fra din favn lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. ...
...
Se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Hun har brystet i munden, mælk i mundvigene og du kan lirke brystet ud, hun kikker kortvarigt på dig, har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet og hun sover næsten - du kan give hende en sut og herefter flytte hende ned, hvor hun skal sove. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen eller i barnevognen. Brystet erstattes med sutten og derefter flytte hende stille og roligt ned. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i barnevognen, så tril en lang tur, så hun holdes sovende.
Det kan lige nu være en rigtig god idé at du om dagen forsøger at amme hende af to omgange, så du får hende fyldt rigtig godt op hele dagen igennem. Start f.eks. med at amme hende fra et bryst, lad hende spise godt og længe der. Herefter skal hun bøvse, I skal pludre lidt sammen, lege lidt osv. og hun skal skiftes. I forbindelse med at du skifter hende, kan du evt. svøbe hende - det kan gøre det lettere for hende at blive flyttet fra din favn og ned hvor hun skal sove. Efter skiftning så ammer du hende igen, men fra modsatte bryst og herefter putter du hende så til lur.
Hvis du giver flaske eller overvejer dette, så kan du give denne i barnevognen eller i sengen. På den måde oplever hun ikke det skift der er fra favn og ned i seng, men får lov til at falde i søvn, hvor hun ligger og vil måske derfor lettere kunne overgive sig til søvnen. Hvis du giver hende flaske og hun ligger ned, så vil det være godt, at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen på den måde løftes lidt op.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske