Svar: Vågner tidligt
22. maj 2013
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er for tidligt at stå op kl 05.30, når I nu plejer at sove til kl 7 ... og det er helt okay, at I tager jeres dreng ind til jer om morgenen, hvis han så kan sove lidt længere netop fordi I så putter sammen. Det der er vigtigt er at holde fast i at han puttes i egen seng, så han stadig forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og hvis han begynder at vågne tidligere på natten, så vil det være rigtig godt, hvis I kan prøve at hjælpe ham videre i søvnen uden at tage ham ind til jer.
Det kan være en god idé at sætte et mørklægningsgardin op på hans værelse. Det kan ofte købes billigt i Jysk eller i Ikea og det kan være med til at holde sollyset ude. Det bliver tidligt lyst nu og netop dagslyset er med til at signalere vågenhed og at dagen starter - hvis I således med et gardin kan holde lyset lidt ude, så kan det nogle gange gøre at han sover lidt længere.
Det kan også nogle gange være en idé at se lidt på hele dagens rytme. Måske er han lige nu igang med at gå fra 2 til kun en lur dagligt og er måske ikke helt parat til dette. Det kan gøre at han powernapper om eftermiddagen, og hvis han har tendens til at sove efter kl 16, - også selvom det blot er en lille lur på 20 minutter, så kan det faktisk påvirke hans nattesøvn og gøre at han f.eks. vågner tidlig morgen.
Det kan også nogle gange skyldes at han er sulten eller tørstig. Derfor kan det nogle gange være en idé at give ham en godnatgrød som del af hans putteritual, så han lige fyldes lidt ekstra op inden natten og derfor ikke vågner, fordi han er sulten. Nogle børn har også glæde af at have en drypfri kop i eller ved sengen, som de så kan tage lidt at drikke af, når og hvis de vågner og derefter sove videre - han er dog nok lige lille nok til at kunne finde ud af dette endnu ...
Og nogle gange så skal du faktisk bare lade ham ligge og snakke - måske falder han så i søvn igen. Hvis han bliver ked af det, så skal du naturligvis være der, men hvis han ligger og pludrer og egentlig har det fint, så er det okay at du lader ham ligge lidt alene og lige trækker tiden og ser hvad der sker :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske