Svar: D-dråber?
22. maj 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Hmmm, det er et svært spørgsmål ...
Sundhedsstyrelsen anbefaler at D-vitamin gives til:
Børn 0-2 år
Gravide
Børn og voksne med mørk hud
Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren - f.eks. slør og tøj der dækker arme og ben.
Personer som sjældent kommer ud eller som undgår sollys.
Den øvre grænse for indtag af D-vitamin er fastsat til 25 μg for børn fra 0-10 år og 50 μg for voksne (inkl. gravide og ammende) samt børn fra 11 år.
Hvis man giver sit barn en daglig multivitaminpille, så vil den normalt indeholde 10 μg D-vitamin og barnets behov er dækket og barnet skal således ikke også have D-dråber.
Din datter er mørk i huden, men opholder sig meget udendørs og får masser af sollys - i forhold til, hvad man får i Danmark. Måske spiser I også fisk og hun får således også D-vitamin den vej igennem ... Det kan godt være at hendes behov for D-vitamin derfor bliver dækket - men hvis I boede i DK, så ville man normalt anbefale at hun fik D-vitamin - det anbefales f.eks. til adopterede børn, der er mørke i huden, men er skinner solen jo heller ikke så meget.
Det er således svært at give et entydigt svar i forhold til jeres situation, men når det er sagt, så tænker jeg at der sandsynligvis ikke vil ske noget ved at du giver hende en daglig multivitamintablet, knækket i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen. Hun vil få sit behov for D-vitamin dækket, men burde ikke få for meget ... Hun kan således også godt få D-vitamindråber til hun er ca 1½ år og bedre kan tygge en vitaminpille ...
Du kan også drøfte det med jeres læge, som evt. kan vælge at lave en D-vitaminstatus (blodprøve) der kan vise, hvad jeres datters D-vitaminniveau er.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske