Svar: Vugges i søvn og vågner efter 30 min.
21. maj 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine tanker. Jeg kan godt høre at I gør jer rigtig mange overvejelser og det er naturligvis rigtig godt, det viser jo at I gerne vil gøre det bedste, men det er også vigtigt ikke at "tage problemerne på forskud" og i forhold til det med søvn, så ændrer tingene sig hele tiden lidt i takt med at jeres dreng bliver ældre og det er således ikke alt I kan forebygge med "de rigtige rutiner fra starten" - det er derfor vigtigt at I siger til jer selv, at det er rigtig godt det I gør nu og at det er helt okay at jeres dreng stadig har brug for rigtig meget nærhed og fysisk kontakt, for at kunne sove, ligesom det er helt okay at trille ham i barnevognen eller køre en tur med ham, fordi han på den måde holdes sovende.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om hvad I kan forvente i forskellige aldre og hvorfor jeres søn netop i 3-4 måneders alderen begynder at sove mere uroligt, har sværere ved at overgive sig til søvnen, vågner op efter 30 minutter osv.
Det er nemlig sådan at søvnen netop i denne alder ændrer sammensætning. Jeres drengs søvn begynder nu at indeholde lidt flere søvnstadier og begynder således at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen måske kun sover 20-45 minutter af gangen, vågner op og har svært ved at komme videre i søvnen - det sker fordi de begynder at skifte mellem flere søvnstadier og skiftet er svært for dem.
Samtidig er børn i denne alder, præcis som I også selv beskriver, mere bevidste og dermed mere opmærksomme på verden og på hvad der sker omkring dem. Jeres dreng lader sig let forstyrre, når han ammes - han tager fat, dier lidt, slipper, smiler til dig, tager fat igen, far kommer ind i stuen, så kikker han efter ham og pludselig er far langt mere interessant end det at spise - det er meget sjovere og hyggeligere at pludre. Han er opmærksom på alt hvad der foregår omkring ham, han begynder at kommunikere mere bevidst, bruger også sig selv mere og mere motorisk, flytter på sig under søvn osv. Og det er alt sammen med til at gøre at I lige nu kan komme ind i en rytme, hvor han begynder at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.
Det er super fint med de tre lure dagligt - det er en god rytme at arbejde på. Og det er rigtig fint og helt okay at I triller ham, for at holde ham sovende. Derved hjælper I ham til at få behov for en længere lur og får påvirket hans indre ur til netop at føle behov for dette.
Det er en rigtig god idé hvis amning kan indgå som fast del af hans putteritual og det lyder lidt som om at der nogle gange går lidt for lang tid mellem amningen og det at han puttes ...
I må gerne nu begynde at lære ham at sove uden at have brystet i munden og det vil være rigtig fint at svøbe ham, amme ham og erstatte brystet med en sut og derfra så putte ham ned, hvor I ønsker han skal sove. Jeg vil anbefale at du prøver at amme ham fra et bryst, herefter leger I lidt, pludrer osv. så skifter du ham, svøber ham og så ammer du ham fra modsatte bryst, hvorefter han så puttes - han ammes altså imens han er svøbt og lige inden han puttes. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned, hvor han skal sove. Han er hele tiden svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i barnevognen, så tril vognen frem og tilbage.
Du må også meget gerne ligge ned og amme ham. Du må gerne amme ham i din seng og næsten amme ham i søvn, han slipper, kikker måske lidt på dig, triller rundt og falder så i søvn - igen øve at han slipper brystet lige inden han sover helt. Det kan være en måde at lære ham at falde i søvn på uden at han behøver være i din favn og uden at han behøver blive vugget og gået rundt med. Han ligger ned, ammes og falder i søvn, hvor han er - eller flyttes over i sin seng og falder i søvn med dine hænder på sin krop, så han mærker at du stadig er der.
Det kan være en god idé at stå parat, når du ved at han efter ca 30 minutter viser tegn på at ville vågne op. Her have hænderne på ham, så han kan mærke dig, mærke tyngden fra dine hænder, vugge ham stille imens han ligger ned og lulle ham videre i søvnen på denne måde eller trille vognen lidt frem og tilbage, så han kommer videre til næste søvnstadie.
For at han ikke skal blive ked af det, når I putter ham i barnevognen, så er det en god idé at han ikke er for vågen, når han puttes fra jeres favn og ned i vognen, men at han næsten sover helt. Det er på samme måde en god idé at svøbe ham, så skiftet mellem favn og vogn ikke føles helt så stort - han føler sig stadig omsluttet, men det er af et klæde og ikke af jeres arme. En sut i munden der erstatter brystet kan være en god idé - I kan evt. koble sutten på en klud, så han har en klud der dufter lidt af mor ved sit ansigt, det kan også virke beroligende. Og så er det som sagt helt okay at trille vognen lidt og lulle ham i søvn :)
I takt med at han bliver ældre og sommeren kommer, så bliver det mere naturligt med daglige ture i barnevognen, og han vil opleve også at være vågen i sin vogn og dermed vænne sig mere til barnevognen og nyde at ligge i den. Det er en god idé at vænne ham til at være i barnevognen hver dag, så han lærer den at kende og er tryg ved den :)
Og naturligvis vil der så være dage, hvor det passer bedre at sove indendøre og her kan du lægge dig med ham i dobbeltsengen eller putte ham i tremmesengen. Det vil være rigtig fint at putteritualet er det samme som i barnevognen når han puttes i sin tremmeseng - mælk, svøbes, mælk igen, sut og puttes ned, hvor han skal sove.
Tremmesengen Stokke mini må meget gerne bruges allerede nu, så han også lærer at sove i den. Det vil være rigtig fint at få ham ud af liften og putte ham direkte i sengen. Den er stadig "mini" og dermed tryg omkring ham, den kan evt. bruges med en sengerand, så den virker mindre åben. Den kan bruges om dagen, når det ikke passer med barnevognen, den kan også bruges om aftenen/natten.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske