Brev:
Vugges i søvn og vågner efter 30 min.
21. maj 2013
Alder:
3 mdr.
Vugges i søvn og vågner efter 30 min.
Hej Helen
Lige et spørgsmål mere fra mig og tusind tak for dine tidligere svar.
Vores søn er nu 3 1/2 mdr. og trives rigtig godt - en stor glad dreng på godt 7 kg. og 67 cm. Vi har tidligere døjet med meget gråd, men det bliver stille og rolig mindre efter at vi har lært vores lille søn bedre at kende. Og han har vist bare et godt temperament.
I løbet af dagen sover han altid i sin barnevogn på altanen eller vi går en tur og han puttes i sin voksipose deri. Han er begyndt at blive mere bevidst og jeg tror det er i den forbindelse han også er begyndt at blive ked af det nogle gange når vi putter ham i barnevognen. Han er rigtig svær at trøste i den og bliver ret hurtig meget ked af det. Så når vi kan høre vi ikke kan redde den i barnevognen, tager vi ham op i voksiposen og trøster og vugger ham i den. Han kommer så retur i barnevognen når han er faldet helt til ro og næsten i søvn, da han bliver meget ked af det med det samme, hvis vi allerede putter ham retur når han blot er faldet til ro.
Den må vi får ham til at sove i barnevognen er ved at trille og vugge den - enkelte gange er timingen helt rigtig og han er næsten faldet i søvn når han puttes i barnevognen og så sover han uden at blive vugget. Jeg vil meget gerne væk fra at vugge ham sådan i barnevognen, da jeg synes det er en dårlig vane især efter han er begyndt oftere at vågne efter ca. 30 min. Hvis vi ikke fanger ham med det samme han er ved at vågne er det forfra og ofte må vi opgive at få ham til at sove mere, da de 30 min. er nok til at han lige kan holde den kørende lidt længere. Når vi fanger han er ved at vågne hurtigt vugger vi barnevognen let og han falder ofte i søvn hurtigt igen uden at vågne helt.
Han sover et godt langt træk i starten af natten og mindre lure derefter. Han puttes ofte ved 20-tiden og vågner ved 6-tiden (plus-minus en lille time ift. alle tidspunkter). I løbet af dagen sover han de gode dage tre lure og det er her han er mest veloplagt:
8.30-10
12.30-14.30
17-18
Han ammes ofte 2 gange om natten ca. kl. 2 og kl. 4.30. I løbet af dagen ammes han 2-3 gange mellem hver lur.
Vi vil så gerne at søvnen forbindes med noget positivt og er derfor ked af, at han er begyndt at blive ked af det når han puttes. Det samme gælder om aftenen, hvis ikke han er faldet næsten i søvn og ligges ekstremt forsigtigt over i sin egen seng (baby bay). Her ligger vi ham over når han netop er faldet i søvn og er så rolig at han kun lige blinkermed øjnene når vi fjerner vores arm under ham. Vi synes det er rigtig svært at vurdere hvorvidt han er utryg ved at ligges fra os eller om det bare skyldes at det er meget mere dejligt at være i vores favn. Han er og har været meget i vores favn pga. han gråd, men det bliver som sagt bedre og bedre.,
Putteritual om aftenen er: han bliver puslet og får sin lille godnatbamse, som spiller en melodi mens vi går rundt med ham i favnen og vugger ham, så går vi ind i soveværelset med dæmpet belysning og siger puttesove og aer ham på en bestemt måde i panden, han ammes, han får sutten og vi nynner, vugger og aer ham indtil han falder i søvn, så ligger han forsigtigt over i sin seng og vi nynner videre og aer ham indtil han er faldet i søvn. De dage hvor han er helt afslappet og timingen er rigtig tager det ca. 20 min. og er hyggeligt uden gråd.
Putteritual om dagen er: bamsen spiller igen, vi aer og siger puttesove, han puttes i sin voksi med bamsen og sin sut. Vi vugger ham i sin voksi til han er helt rolig inden han puttesove barnevognen, som trilles til han sover.
Så til mine spørgsmål...
- Hvordan kommer vi væk fra at vugge ham så meget? Vi forsøger at vugge så lidt som muligt, men kan ikke rigtig skrue ned uden det betyder en ked af det baby.
- Hvad gør vi når han vågner efter de 30 min.? Er det en god ide fortsat at vugge ham der? Tænker jo at det vigtigste er, at han får sin søvn kontra en dårlig vane eller...
- Hvad kan vi gøre for at han ikke kommer til at forbinde søvn med noget negativt ift. at han er begyndt at blive ked af det når vi ligger ham i barnevognen?
- Vi er meget afhængige af barnevognen når han skal sove og det er svært når vi er ude hos andre og han skal sove uden sin barnevogn eller vejret er for dårlig til at sove ude i. Jeg vil derfor gerne introducere et nyt sovested, fx hans fremtidige tremmeseng (Stokke mini), voksipose eller lignende. Men er det dumt tidspunkt nu at introducere tremmesengen til dagslure når den skal bruges til at sove i om natten snart?
- Han er begyndt at vågne nogle gange tidlig morgen (han virker til at sove lettere der) når vi vender og drejer os og jeg tænker derfor det ville være godt stille og roligt at få den fremtidige tremmeseng i brug, så vi stadig sover tæt, men måske bare med en 1/2 meter i mellem. Igen er vi i tvivl om tidspunktet for det?
Håber du kan hjælpe os lidt videre med de mange spørgsmål.
Mange hilsner
Maria