Svar: Kostplan til 4 mdr´s alderen
23. juli 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Janne
Så længe Mikkel ikke er ældre behøver han højst at få to måltider skemad om dagen. Du kan begynde med et, som du har gjort og lade ham vænne sig til det. Når det går godt kan du prøve med et til.
Du må gerne give ham det samme to gange om dagen, så han har tid til at vænne sig til det. Efter en periode på f.eks 14 dage kan du gå over til at udskifte det ene måltid med grøntsagsmos. Lad ham igen vænne sig til smagen og den nye konsistens.
Der må gerne gå en måned eller mere før du øger til 3 måltider skemad.
Mit forslag er at du giver flaske morgen og formiddag. Når du selv spiser frokost laver du også grød til Mikkel og tilbyder ham en flaske bagefter.
Om eftermiddagen får han igen en flaske og når I har lyst til at forsøge med endnu et måltid, kan du give kartoffel- og grøntsagsmos til aften og evt. afslutte med en flaske.
Sen aften giver du igen en flaske og om natten endnu en, med mindre han sover igennem.
Forsøg at passe det ind med den rytme I har derhjemme. Jeg synes altid det er godt at tilpasse barnets måltider, så det deltager i den øvrige families måltider og oplever måltidet som noget hyggeligt.
Velbekomme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske