Brev:
Middagssøvn
20. maj 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Middagssøvn
Hej Helen
Så har vi brug for et råd igen. Vores søn som er fra oktober 2010 har altid været god til at putte til middag og putte om aften. Omkring påske var han meget syg med feber, mellemørebetændelse og opkast. Jeg var alene med ham og han sov hos mig om natten. Da det var over efter en god uge, løb vi ind i en masse problemer omkring hans søvn. Det startede med at vi ikke kunne få ham ud af soveværelset igen, han ville kun putte hos mig i min seng. Efter ca 2 uger acepterede han at blive puttet i egen seng, hvis enten jeg eller min mand blev hos ham til han sov. Han vågnede omkring kl 3 om natten, grædende og siger at han er bange og vil sove hos os og det har vi givet ham lov til og gør det stadig.
Så fra den ene dag til den anden vil han ikke sove til middag mere hjemme, kun hos dagplejen. Der sover han ca 2 timer, og er næsten umulig at putte om aften omkring 19/19.30 han går ud af sin seng, løber ind i soveværelset, græder og bliver vred. Vi følger ham så tilbage, men der gå 5 min så er han oppe igen, sådan kan vi blive ved 2-3 timer før han udmattet giver op.
Hjemme vil han som sagt ikke sove til middag mere og det har vi acepteret efter en sej frustret kamp over omkring 14 dage. Hans humør er fint, han er glad og leger men bliver dog træt og små pyllert omkring kl 17, men så får han sut og nuller og ser tegnefilm til vi spiser omkring 17.30, derefter bad og så læser vi og synger lidt og putter med ham og han sover kl 19. Uden problemer.
Vores problem er at vi ikke ved om det er for tidlig at slippe middags luren, vores dagplejemor siger at han ikke skal bestemme over hans egen søvn og det er for tidligt at slippe den. Men vi som forældre får ikke noget ud af at presse ham til at sove til middag. Først prøver vi at putte i barnevognen, så sengen, så barnevogen igen. Inden vi ser os om har vi brugt flere timer på at kæmpe med ham og det eneste vi får ud af det er en dreng der er sur, ked af det og trætte forældre.
Synes vi har prøvet mange ting omkring middags luren. Feks at putte ham i vores seng, prøvet at sætte en tegnefilm på men han ligger i vores seng osv, men intet virker. Han vil hellere med enten i haven eller på legepladsen.
Vi som forældre vil ikke have at vores søn skal blive puttet ked at det eller opkørt og vred, vi vil gerne at han stille falder til ro glad og tilfreds, det er bare svært når der bliver sat spørgsmål omkring det...
Vi tror at han er ovre middags luren.
Vores søn bliver storebror i næste måned, så det kunne være rart at få lidt ro på.
Glæder mig til at høre din mening og tak.
Hilsen Annemette