Svar: Falde i søvn i egen seng
20. maj 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Først - lad være med at "dunke dig selv i hovedet", fordi du tror at du har gjort noget forkert. Det lyder som om at I har været rigtig meget omkring jeres datter og der er ikke noget forkert i det I har gjort - det er ofte sådan at børn der som jeres datter motorisk er meget hurtige, har rigtig svært ved at sove. De har svært ved at overgive sig til søvnen og har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed, og det skal de naturligvis have.
Børn, der klynger sig til deres forældre for at kunne sove, har brug for nærheden og den fysiske kontakt og man skaber ikke bedre sovevaner ved at kræve at de skal "klare sig selv". Det giver langt bedre sovevaner på sigt, hvis man er der for dem, når de har behov for det, og lærer dem at det at sove er noget dejligt, trygt og rart. Det at sove skal være en hyggestund, det skal være dejligt at komme i seng og dejligt at afslutte dagen.
Hos jer lyder det som om at tingene sker bedst i etaper - altså små skridt af gangen og jeg tænker at det vil være rigtig fint at I nu forsøger at lære jeres datter at falde i søvn uden at være i favn. I første omgang kan hun falde i søvn ved siden af dig i din seng, hvor du sidder sammen med hende, synger en sang, kikker i en bog eller lignende, så hun lærer at falde i søvn med dette ritual og uden at du behøver gå rundt med hende. Du kan lære hende at ligge ved siden af dig, imens I læser, så du er der, giver masser af nærhed, men så I ligger ned og ikke længere går rundt med hende i din favn.
Herefter kan du så arbejde på at sidde ved siden af hende - samme ritual, læse, synge, vise hende billeder osv. og putte hende med en bamse osv. Du er der, giver nærhed og fysisk kontakt, men nu sidder du hos hende. Og stille og roligt kan afstanden mellem jer så øges lidt.
Du kan vælge at fjerne den ene side af hendes tremmeseng og koble hendes seng til din, så hun kan sove i sin egen seng, men stadig med dig ved siden af og hvis hun så vågner i løbet af natten og har brug for dig og for din nærhed, så kan hun kravle ud af sin seng og ind til dig ...
Du kan også vælge at putte hende i tremmesengen som den er, stadig sidde hos hende, læse, synge osv. så ritualet hele tiden er som det plejer at være, men så hun tilsidst lærer at sove i sin seng - tryg ved at du er der, sidder hos hende osv.
De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at få lidt bevidsthed om at vi ikke er forvundet, når de ikke kan se os. Indtil da så føler barnet sig forladt og alene - hun forstår ikke at I er i stuen, når hun er på værelset. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk fra hende i 5 minutter eller i 5 timer - hun oplever "bare" at I er væk og derfor vil små børn naturligt blive kede af det, når de ikke kan se os og vil gerne mærke os, holde os i hånden osv. for at være sikre på at vi er der - især når de skal sove :)
Når børn bliver 18-20 måneder, så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt og netop i den alder vil mange børn have svært ved at sove - både at overgive sig til søvnen og også svært ved at sove roligt om natten - mange børn vågner med skrig og gråd i denne alder. Det kan derfor være udmærket at arbejde på nye og ændrede søvnvaner før denne periode opstår - eller alternativt vente til barnet er blevet ældre og mere bevidst.
Men det betyder ikke at man ikke skal bruge tid på sit barn, når det skal sove. De fleste børn vil have brug for at vi lige sidder hos dem, taler lidt om dagen og hjælper dem med at koble fra og overgive sig til søvnen. Og der er som du skriver "ingen problemer i at hjælpe børn til at falde i søvn", - tværtimod. Hvis det netop hjælper barnet at man sidder der og bruger 10-15 minutter på det, så er den tid givet rigtig god ud. Det er først, hvis barnet begynder at opleve ens tilstedeværelse som underholdning, det vil sige hvis barnet ikke lægge sig til at sove, men tror at man skal lege og putningen derfor trækker ud i timer, at det vil være en rigtig god idé at arbejde på at lære barnet at det er sovetid og ikke legetid, når barnet er puttet.
I nogle familier er det meget vigtigt at børn lærer at sove alene og lærer at sove på eget værelse, i andre familier er det vigtigt at man sover godt og at alle sove sammen - nogle bygger senge der er 4x4 meter, så er der plads til alle. Og I skal naturligvis gøre det, som fungerer hos jer.
Der er intet i vejen for at man vælger at sove sammen - det eneste man på et tidspunkt skal overveje er at det kan være tilrådeligt at man ikke har sex i soveværelset, hvis barnet sover der, fordi barnet kan blive meget forskrækket, hvis det vågner, fordi det ikke forstår, hvad mor og far laver ...:)
Jeg håber ovenstående tanker giver lidt idéer til hvordan I kan komme videre og også lidt tanker videre frem, som du kan overveje :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske