Svar: Lurer og drømmeflasken
20. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Det lyder helt fint, at jeres datter lige nu er i en overgangsperiode, hvor hun nogle dage har brug for 3 lure og andre dage kan nøjes med to og et eller andet sted, skal der naturligvis være fleksiblitet omkring dette.
Det er dog en god idé, hvis I kan forsøge at holde fast i et bestemt stå op tidspunkt, for jo mere dagene starter til samme tid, jo mere ens vil rytmen resten af dagen ofte også være. Hvis jeres datter står op til samme tid hver dag, så vil hun sandsynligvis være parat til at sove formiddagslur og middagslur til nogenlunde fast tid også og på den måde hjælper I hinanden til en mere fast dagsrytme. På samme måde skal hendes måltider også gives til samme tid hver dag, - hendes indre ur skal hjælpes til både at fornemme mæthed og sult, behov for søvn og aktivitet.
Som udgangspunkt skal I ikke vække hende om dagen, men lade hende sove det hun har behov for. De fleste børn vil i 6 måneders alderen sove ca 14½ time i døgnet - det kan f.eks. være fordelt sådan at barnet sover 4 timer samlet i løbet af dagen og 10 ½ time om natten - det kan også være at barnet sover mere om dagen og mindre om natten eller omvendt, men det er en rettesnor og der er naturligvis tale om et gennemsnitligt søvnbehov, så nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Nogle børn trives rigtig godt med at sove lige lang formiddagslur og eftermiddagslur, andre trives bedre med at formiddagslur og middagslur har forskellig længde. I mange familier vil barnet trives rigtig godt, hvis formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren en længere lur - det gør ofte at eftermiddagen ikke bliver så lang og barnet kan springe 3. lur over og gå tidligere i seng - men hvis man har et barn der står tidligt op, så kan barnet trives ligeså godt med at formiddagsluren er længere og eftermiddagsluren så en kortere lur - altså ingen faste regler her, I er nødt til at følge det, som I skønner jeres datter vil trives bedst med.
Med hensyn til flasken sen aften, så vil mange børn godt kunne drikke den mere eller mindre i søvne. Det kan være en god idé at elvere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, evt. med en lille pude eller et sammenrullet håndklæde under madrassen i hovedenden. Om hun er klar til at få flasken allerede kl 22 afhænger af hvor meget hun drikker af sin natflaske og må komme an på en prøve. Alternativt skal I holde jer oppe indtil senere, mod så at få lov til at sove, når I først går i seng...
Hendes opvågninger tidligt om morgenen kan godt hænge sammen med alder og udvikling, det kan dog også hænge sammen med at hun om dagen ikke har en fast rytme og sover forskelligt. Jo mere ens rytme hun har om dagen, jo mere vil nattesøvnen rytme ofte også blive påvirket og hun vil sove bedre og mere sammenhængende ... Så jeg tænker at tiden her også arbejder lidt for jer og sandsynligheden for at de tidlige morgenvågninger ændrer sig vil være der netop i takt med at hun begynder at sove mere ens f.eks. to lure dagligt :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske