Svar: Sover for lidt - 6 mdr.
20. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev - jeg vil gerne dele lidt tanker med jer :)
Det lyder som om at jeres datter har rigtig svært ved at skifte søvnstadie i løbet af dagen, hun vågner ofte op efter 20-30 minutter og selvom hun virker træt og virker til at have brug for at sove mere, så kan hun ikke rigtig komme videre i søvnen. Spørgsmålet er, hvorfor det er sådan ...
I skal naturligvis sikre jer at hun ikke har ondt. At hun ikke har ondt i skulder, nakke, ører eller lignende, som gør at hun vågner. Hvis hun har ondt i ørerne, så kan hun vågne af smertejag, som kommer, når hun har ligget lidt, fordi trykket i ørerne stiger. Hvis hun har ondt i skulder eller nakke, så kan hun på samme måde vågne efter lidt tid, fordi stillingen hun sover i generer hende og hun er stadig ikke gammel nok til at kunne skifte stilling og lægge sig mere behageligt.
Hun kan også vågne, fordi hun falder i søvn med brystet i munden og i mors favn. Vi vågner allesammen mange gange under søvn - vi skifter stilling, trækker dynen lidt op, sparker dynen af osv. Og børn har naturligt også mange opvågninger, når de sover. Når vi vågner op, så registrerer vi at alt var som da vi faldt i søvn - at vi ligge det samme sted og at tingene er som vi forventer - at vi f.eks. ligger i vores seng, hvis vi er faldet i søvn der. Hvis alt er som da vi faldt i søvn, så sover vi roligt videre. Men hvis jeres datter f.eks. oplever at falde i søvn i jeres favn og så vågner op og registrerer at hun ligger i sin seng, slyngevugge eller et andet sted, så vil dette naturligt være utrygt for hende.
Det er naturligt og også vigtigt at hun stadig får mælk inden hun skal sove. Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual og mor må som udgangpunkt gerne amme hende i søvn - i hvert fald i en periode f.eks. til middagsluren, simpelthen for at få lillepigen vænnet til at sove længere tid der. Det kan derfor være en god idé at mor lægger sig og ammer hende i dobbeltsengen og bliver liggende sammen med hende. Når jeres datter så begynder at vise tegn på at vågne op efter 20-30 minutter, så er mor klar med brystet og ammer hende videre i søvnen for på den måde at holde hende sovende og få påvirket hendes indre ur til at sove længere tid midt på dagen - og samtidig kan mor også få hvilet.
I kan også prøve med en flaske - fordelen her er at den kan gives i f.eks barnevognen, så jeres datter ikke oplever at der er et skift fra favn og ned i sengen eller barnevognen, men så hun kan få lov til at blive liggende, hvor hun får sin mælk og sove videre der.
Stille og roligt skal hun naturligvis lære at sove uden bryst eller flaske, men netop inden middagsluren kan det faktisk være rigtig godt, for på den måde at få hende vænnet til at sove en længere lur midt på dagen.
Det kan også være en god idé at I en periode prøver at give hende et bad mellem formiddagslur og middagslur, så hun aktiveres og stimuleres rigtig godt både fysisk og mentalt og dermed køres lidt ekstra træt. Middagsluren bør ligge 1-1½ time efter badet og hun bør som sagt få mælk lige inden luren.
Når jeg anbefaler at I nu arbejder på en længere middagslur, så er det fordi hun naturligt, hvis hun sover længere der, vil kunne begynde at undgå den 3 lur sidst på dagen eller at den 3. lur bliver den korteste lur - hele dagens rytme vil naturligt også kunne påvirke nattens forløb og hendes opvågninger om natten.
Når jeg ser jeres plan for dagen, så tænker jeg også at jeres datter bør få mere mælk i løbet af aftenen. Hun får mos kl 17.30 - puttes derefter uden amning og ammes så først på natten kl 02 .. hvis jeres dagsplan er rigtig, så ammes hun faktisk ikke mellem kl 15 og 02, men får her skemad i stedet. Og jeg tænker at hun godt kan vågne kl 04, fordi hun reelt har behov for at få mælk/væske. Det vil være rigtig godt at hun både får mælk eftermiddag, inden hun puttes til natten og igen sen aften inden I selv går i seng.
Og hvis du/I kunne begynde at give hende mælk sen aften f.eks. kl 23.30, så ville hun sandsynligvis ændre behovet fra kl 02 til lidt senere og ville herefter så ikke have så stor tendens til at vågne kl 04.30 - så at se på hendes rytme og indtag af mælk om aftenen, vil også kunne hjælpe jer til en ændring.
Når hun vågner tidlig morgen - hvor tidspunktet måske vil rykke sig lidt, hvis du indfører mere mælk i løbet af aftenen - så må du gerne tage hende over til dig i din seng og amme hende liggende i sengen. Det at du lægger dig og putter med hende og ammer hende, med det samme hun giver lyd fra sig, kan godt være med til at lulle hende videre i søvnen, så dagen starter lidt senere:) Et mørklægningsgardin i soveværelset kan også være en rigtig god idé, så hun ikke vækkes af dagens første morgenlys ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske