Svar: Søvn 10 mrd
19. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting som spiller ind på jeres drengs søvn og hans opvågning kl 04/05, men en af de ting, der umiddelbart springer mig i øjnene er, at du fortæller at han ikke ammes mere, men bruger sut.
Måske vågner han fordi han har brug for mælk kl 04/05 ... Det vil jeg umiddelbart tro. De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen have brug for 2 amninger eller flasker i døgnet og disse vil ofte ligge inden putning og sen aften, altså kl 19.30 og 23.30 eller ofte eller inden putning og meget tidlig morgen, altså kl 19.30 og kl 04. Jeg tænker derfor, at der kan være tale om et reelt behov for at få mælk og hvis du ikke ammer mere, så kunne I forsøge at give ham en flaske.
I kan godt forsøge med flaske inden putning og igen sen aften for at se om han så kan sove resten af natten uden mælk. Det kan også være at han ikke vil drikke mælk sen aften og at I så skal give ham flaske kl 04, når han vågner og melder sig selv. Det må komme an på en prøve, men det kan være et reelt behov for mælk/væske, der gør at han vågner på det tidspunkt.
Andre årsager kan handle om alder og udvikling - at han vågner, fordi han drømmer, han har måske brug for stillingsskift eller lignende, for at kunne sove videre igen. Det kan også handle om hans dagsrytme - at han måske sover en powernap sidst på dagen, som påvirker nattesøvnen eller at han sover meget tidligt hele dagen igennem og går meget tidligt i seng, hvorfor han naturligt også vågner mere tidligt om morgenen ...
Alt efter hvad problemstillingen er, skal I reagere forskelligt, men jeg håber at ovenstående giver lidt hjælp videre på vej og som sagt er mit umiddelbare bud, at han vågner, fordi han har brug for mælk/væske på det tidspunkt :)
Håber I kan bruge dette videre og ellers så skriv igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske