Svar: Rytme og nattesøvn
18. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Tusind tak for dit brev og dine søde ord til mig om mine svar og brevkassen - og hvor dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Det lyder som om at I har en datter i god trivsel - hun lyder til at være kommet rigtig godt igang med skemaden, hun har taget flot på og trives med amning og planen du sender for dagen er meget fin og alderssvarende. Hun lyder til at være en pige, der er motorisk meget aktiv og som følger rigtig godt med i hvad der sker omkring hende - det er naturligt rigtig dejligt, men det giver også ofte lidt udfordringer, da hun jo trods alt ikke er ældre end hun er.
Du fortæller blandt andet er hun så små er igang med at kravle og det er meget flot, når hun kun er 6 måneder gammel - det at hun bevæger sig så meget rundt motorisk, kan både gøre at hun motorisk har svært ved at finde ro, når hun skal sove. At hun rent fysisk har en rastløshed og har svært ved at ligge stille og lade roen falde over sig. Det kan også gøre at hun drømmer mere, at hun i søvnen vil græde, småklynke og måske sove mere uroligt, fordi alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes når hun sover. Hos børn der motorisk er fremmelige, oplever man derfor ofte, at de sover mere uroligt og også nogle gange sover lidt kortere tid end andre børn - og det er okay.
Jeres datter må meget gerne sove to lure dagligt - f.eks. en time om formiddagen og en middagslur på et par timer, hvis hun kan - og det er helt okay at du triller hende en tur, for på den måde at holde hende sovende. Du må også gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og så blive liggende hos hende, så du er der og med det samme kan lulle hende videre i søvnen og evt. amme hende en ekstra gang her, hvis hun viser tendens til at vågne op for tidligt.
Jeg tænker at jo længere middagslur I kan få hende til at tage, jo lettere vil hun naturligt kunne springe sin powernap kl 17 over - og det vil have betydning for hendes puttetidspunkt om aftenen. De dage, hvor hun sover ½ time omkring kl 17, vil det være helt naturligt at hun ikke er putteklar før kl måske er 21 - hvorimod, hvis hun begynder at kunne sove middagslur lidt længere og stå lidt senere op fra den, så vil eftermiddagen ikke blive så lang og hun vil blive lettere at putte til natten f.eks. allerede kl 19.30-20 ...
Hun har en alder lige nu, hvor mange børn naturligt ofte ændre søvnvaner og I er i en overgangsperiode, hvor hun nogle dage måske vil have brug for de 3 lure og andre dage vil hun kunne springe den sidste over og sove 2 lure. Og I må som sagt gerne forsøge at arbejde på en længere middagslur, for at hjælpe hende til en sådan rytme og et tidligere puttetidspunkt om aftenen, som I ønsker fremover.
Det at hun motorisk er så godt igang kan godt gøre at hun søger brystet lidt ekstra. Det ser man ofte hos børn i 8-9 måneders alderen, netop i takt med at de begynder at kravle. Det at blive ammet er jo nærvær i højeste grad og foro at hun kan bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, så er hun nødt til at føle sig hundrede procent sikker på at I er der - og her spiller amningen ind. Når hun ammes, så tankes hun ekstra op med nærhed og fysisk kontakt - hendes "mor-depot fyldes op, så hun har noget at tære af", når hun så kravler rundt på egen hånd.
Samtidig er mælk stadig hendes hovedindtag - hun skal have mere mælk end skemad og det handler både om at sikre hende vitaminer, kalk osv. men det handler også om at sikre hende væske nok. Så mælk og amning er rigtig vigtigt, men du må gerne begynde at arbejde på at hun nu ikke længere ammes så meget om natten. Jeg vil anbefale at du prøver at fjerne amningen kl 01.30. Og bibeholder amningen omkring midnat og tidlig morgen kl 04 - på sigt vil amningen kl 04 og 05.30 kunne slås sammen, så lige nu er det amningen kl 01.30, der skal væk ..:)
Det er en forudsætning, for at kunne undvære mælk om natten, at jeres datter får mælk nok i løbet af dagen og aftenen. Det er derfor rigtig godt, stadig at holde fast i at hun får skemad, når hun vågner og så ammes inden hun skal sove - samtidig med at hun også skal drikke vand af kop. Det kan også være en god idé at du ammer hende fra begge bryster sen aften, så hun fyldes ekstra op der og derefter lægges hun så over i egen seng - væk fra mælkebaren - og sover videre. Denne amning vil ofte foregå mere eller mindre i søvne og det er okay, men ved de øvrige amninger, det vil sige i løbet af dagen og inden hun puttes om aftenen, skal du være opmærksom på at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere hvor hun er og uden brystet i munden.
Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Når hun har diet et par minutter og virker rolig og forsøger du at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun måske blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Og dette gentager du, brystet tilbydes, hun dier lidt, du forsøger at trække brystet til dig, hun får det igen ved behov og du trækker brystet til dig igen. Nogle gange skal du måske gøre dette 5 gange eller mere og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. Nogle gange vil hun måske have brug for at komme over til dig, for at kunne sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun måske kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun er puttet og hvor du forventer at hun skal sove om natten.
Nogle gange kan det være en fordel at tage den ene side af tremmesengen af og koble sengen til jeres seng. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun ligge i sin egen seng og lære at sove der - og du kan samtidig være lige ved siden af hende, lægge din hånd over på hende, så hun kan mærke dig og mærke at du er der, berolige hende osv. og hun kan sove videre uden at behøve brystet, men netop fordi hun mærker at du er der, som da hun faldt i søvn :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske