Brev:
Rytme og nattesøvn
18. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Rytme og nattesøvn
Kære Helen
Tak for din brevkasse - du er super-guruen hjemme på vores matrikel, og man hører mig ikke sjældent sige :'Helen siger..... ' :-)
Vi fik 30 november sidste år en skøn pige på knap 4 kg. Hun er nu 8.4 kg, 74 cm og meget glad og harmonisk. Jeg kunne tænke mig nogle af dine overvejelser og ideer til vores rytme, da jeg dels synes at hun (efter mit behov :-), kommer for sent i seng - og dels kunne jeg tænke mig at minimere natamningerne.
Hun har aldrig været den store sover - de første tre måneder gik jeg dagligt med hende 2 gange to timer (formiddag og eftermiddag) fordi jeg syntes, det var vigtigt, at hun fik ihvertfald to solide lure om dagen og hun kunne ikke sove uden trilleri. Nu kan jeg bare stille hende i barnevognen og hun falder i søvn. Hun sover dog max 1 1/2 time ad gangen, men vågner op storsmilende og klar til at se, om det er idag, hun skal knække kravle-koden (det er meget tæt på). Hun græder aldrig i løbet af dagen, men bliver tit ked af det, når hendes sengetid nærmer sig. Dels fordi hun er meget træt. og nogle gange fordi hun skal tisse ellen lave buller, hvilket hun ikke vil gøre i bleen. Vores rytme ser cirka således ud:
5.30: vågner, ammer lidt sover videre
630/7: vågner smilende - leger mm
8: får grød (1dl) og lidt frugtmos Vand eller urtete af kop
9: ammer (nogle gange meget men ofte kun lidt) - puttes
11: vågner - får grøntsagsmos (1.5 dl)
13: ammer og puttes
1430/15: vågner og leger
16: lidt frugtmos med ris og ammer
17: sover 1/2 time
Ca 18: grøntsagsmos
2030 ammer
Ml 2130-22: klar til at sove
2330 ammer
0130: ammer
4: ammer
Vi har forsøgt at putte hende tidligere, men så længe hun tager sin sene powernap er hun ikke træt før. Hun bliver dog hastig og stakåndet og gnider sig i øjnene (hendes træthedssignaler) fra ca 2030. Vi har dog ikke været i stand til at få hende til at sove der, så vi bruger aftenerne på at ligge på sofaen og synge, hvilket hun elsker. Hvad angår natamningerne er det ofte sparsomt, hvad hun spiser, og det virker mere som om hun bruger amningen til beroligelse (hun vil ikke tage sut). Jeg er blevet meget opmærksom på at sidde op i sengen og amme og få lagt hende tilbage i sin egen seng. Vi har forsøgt alle dine andre tricks til beroligelse om natten uden held. Kun brystet virker :-). Det er fint for mig at blive ved med at amme i en vis udstrækning om natten, men jeg synes, at det er for meget set i lyset af, hvad hun iøvrigt spiser resten af døgnet. Så, hvad tænker du mon om det hele ?
Kærlig hilsen
Lone