Svar: Nægter flasken - 5 mdr.
17. maj 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at din dreng får mælk - mælken er hans hovedindtag og han skal de næste par måneder have meget mere mælk end han får skemad. Du skriver at han spiser to gode portioner frokost og aften og det lyder som om at du rigtig gerne vil igang med morgengrød også. Det er naturligvis dejligt, at han er så glad for skemaden og mestrer teknikken med at spise af en ske så godt, men det er dog vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han stadig drikker mælk. Det er som sagt vigtigt at han får mælk nok - ikke kun for at få de vitaminer, mineraler osv. som mælken indeholder, men også for at sikre ham væske nok.
Og det lyder faktisk som om at du giver ham for store mængder skemad. Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede så han stadig har plads i maven til mælken og så han har lyst til at spise af flasken. Det er således bedre at du giver ham f.eks. ¾ dl. grød eller mos, vand af kop og følger efter med flasken, end at du giver ham 1-1½ dl. skemad og han så afviser flasken. Så selvom han åbner munden gladeligt og tager godt imod skemaden, så skal du altså prøve at holde lidt igen.
Det er også en god idé at du giver skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove, så han på den måde får en rytme, hvor skemaden kommer først og mælken følger efter - dog ofte vil der gå 1-1 ½ time mellem skemaden og inden mælken så kommer - og det giver igen plads i maven til begge dele.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes ½-¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Du fortæller at du giver samme modermælkserstatning, som du hele tiden har gjort. Og jeg tænker at han naturligvis også kan være lidt træt af smagen. Når man ammer, så vil mælken tage smag efter den mad moren spiser og mælken derfor variere i smag, men når man får modermælkserstatning, så vil smagen være den samme og nogle børn bliver lidt trætte af dette - derfor kan det nogle gange være en god idé at variere mellem de forskellige typer af modermælkserstatninger og måske prøve en erstatning af en anden producent, fordi de smager forskelligt. Det kan godt være at en ny smag erstatning vil gøre jeres dreng lidt mere interesseret i at drikke af flasken igen.
Du skal naturligvis også lige sikre at han ikke har svamp i munden, tandfrembrud eller andet som gør at han kan have lidt svært ved flasken lige nu ...
Det kan også nogle gange hjælpe at give flaske, der hvor du ønsker han skal sove. Altså i tremmesengen, barnvognen eller måske ved siden af dig i din seng. Det at han kan ligge med flasken uden at være tæt i din favn og få lov til at falde i søvn på denne måde kan nogle gange hjælpe til en bedre og roligere søvn - nogle børn vågner op ved det skift der er mellem favn og seng og bliver derfor kede af det. Hvis du vælger at give ham flaske liggende, så er det en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt.
Med hensyn til grød om morgenen, så kan dette ofte introduceres i 6 måneders alderen og her kan man give f.eks. havregrød eller øllebrød. Efter 6 måneders alderen må han begynde at få grødtyper der indeholder gluten.
Nogle gange kan man godt skønne det nødvendigt at starte med morgengrøden før 6 måneders alderen, men hos jer skal I være ekstra opmærksomme på ikke at give for meget grød, så han ikke får mælk nok ... vælger du at give ham morgengrød, vil det derfor være rigtig godt kun at give ham ½ dl skemad af gangen, så grøden ikke tager pladsen væk fra mælken, men supplerer det mælkeindtag, som han stadig har brug for. Hvis du vælger at give ham lidt grød om morgenen, før han er 6 måneder gammel, så kan det være f.eks. hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Disse grødtyper laves ofte af flager og det giver en mere "fnugget" konsistens, som vil være en god overgang til at lære at spise havregrød :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske