Svar: Fisk. Hvilke og hvor ofte?
17. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil gerne fortælle dig lidt om fisk til børn og anbefalingerne - det bliver naturligvis med udganspunkt i de danske anbefalinger og det betyder at der kan være forskel på, hvad vi anbefaler her og hvad der anbefales, hvor du bor.
Det er vigtigt at vores børn får fisk. Fisk indeholder Omega-3 fedtsyrer, der er livsnødvendige for os mennesker. Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, det har også betydning for barnets synssans, indlæringsevne og hukommelse - og det er vigtigt med fisk imens barnet ligger i maven og også give barnet fisk, når det skal igang med skemad og senere familiemad.
De fisk man især skal være opmærksom på ikke at spise for meget af, er de fisk der kaldes rovfisk. Rovfisk er fisk, der spiser andre fisk og det betyder af der kan ophobe sig tungmetaller. Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Det er altså ikke fisketyper, som vi normalt spiser mange af i Danmark. Det anbefales at børn under 3 år højst spiser 25 gram rovfisk om ugen.
Laks er en god spisefisk, det er en fed fisk og den har en smag, som mange børn rigtig godt kan lide. I Danmark vil de laks man køber normalt være opdrætlaks og disse kan man spise uden problemer. Laks fra Østersøen og den Botniske Bugt kunne tidligere have et for højt indhold af miljøgifte, på grund af forurening - men der er indført forbud mod fiskeri af laks over 5,5 kg. i visse områder af Østersøen. Derudover er der indført regler om at mellemstore laks på 2-5.5 kg skal gennemgå en dybdetrimning, hvor fedtdepoter og fedtvæv skæres fra. Derfor burde der ikke være problemer med at spise laks fra Østersøen.
Tun skal man være lidt opmærksom på. Det er normalt ikke noget problem at give sit barn tun på dåse. Dåsetun stammer ofte fra små tunfisk og har derfor ikke indhold af tungmetaller som tunbøffer f.eks. kan have. Tunbøffer stammer fra større og ældre tun og dem bør man derfor ikke spise store mængder af - børn under 3 år som sagt kun 25 gram om ugen.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk og fiskeprodukter i stedet for fiskeolietilskud. Dette fordi den friske fisk indeholder både de sunde omega-3 fedtsyrer, men også vigtige vitaminer og mineraler som D-vitamin, jod og selen. En fiskeolie vil være renset og derfor ikke indeholde vitaminer og mineraler. Hvis man slet ikke spiser fisk, så vil det være godt med et fiskeolietilskud, - det anbefales så at man spiser en multivitamintablet ved siden af for at få de ekstra vitaminer. Og til en pige på 8 måneder, som din datter vil det være rigtig godt, hvis du kan lære hende at spise fisk :)
Hun må f.eks. gerne få forskellige fiskeprodukter som makrel i tomat, torskerogn, sildepostej eller lignende som kan kommes på brød. Hun må også gerne få fiskefrikadeller, rødspættefiletter osv. Hun kan altså få fisk til frokost, men I kan også spise fisk om aftenen, som varm ret. Hun må gerne få fisk to gang om ugen til aftensmad og gerne ofte til frokost. Det er vigtigt at variere hendes indtag, så hun får forskellige fisketyper og hun bør naturligt også spise kød, kartofler, grøntsager, brød, ris, pasta osv.
Jeg håber dette hjælper dit lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad" - i den finder du opskrifter, dagsplaner og også et register, hvor du kan slå forskellige fødevarer op. Det kan give dig et overblik over, hvad vi anbefaler i Danmark :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske