Brev:
Aftensmad og tiltagende kræsen
11. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Aftensmad og tiltagende kræsen
Hej Helen
Vi er ved at være lidt bekymrede for om vi er ved at oparbejde nogle dårlige spisevaner for vores 1½ års gamle søn.
Han har ind til for et par måneder siden været meget interesseret i at smage på alle mulige forskellige slags mad, og vores dagplejemor har været henrykt for at han bare er gået ombord også i hendes mad.
Men på det sidste er han blevet meget kræsen. Når vi serverer vores fælles aftensmad, sidder han og pærer rundt i det, leger med det, og smager stort set ingen gang på det. Hvis der er pasta-skruer, spiser han dem, og hvis der er "lækker-bidskener" i, feks. høvlet parmesan, kapers, soltørrede tomater og lignende, piller han det ud og spiser med stort velbehag og beder også om mere, indtil vi siger stop, for det virker ikke umiddelbart sundt at spise sig mæt i kapers (tænker på maven). Men ellers spiser han stort set ikke noget, og virker slet ikke sulten eller interesseret i maden som fødevarer.
For at han så skal få noget i maven, inden han skal sove, laver vi enten en portion havregrød eller varmer noget mos fra glas, feks lasagne og lign (han kan lide al slags mos undtagen den med torsk). Da vi spiser aftensmad lidt sent, får han tilbudt mos/grød ca 10 minutter efter vi er færdige med at spise, og selvom han ikke har udvist den fjerneste sult eller interesse i at spise 10 min. tidligere, skovler han lige pludselig meget determineret mos/grød ind, til tallerkenen er tom.
Er det en dårlig idé at tilbyde ham et andet alternativ lige efter. Jeg mener at han ikke er gammel nok til at "regne ud" at hvis jeg ikke spiser aftensmad, får jeg helt sikkert noget andet bagefter. Og han beder heller aldrig selv om det... Min kæreste mener at han godt ved at der venter noget andet, og derfor ikke "gider" spise det, vi serverer.
Vi er i syv sind. Skal vi bare fortsætte som vi plejer; altså sætte ham til bords med os og tilbyde ham det samme - og når vi tager af bordet, sætter vi så lige en gryde over med mos/grød til ham, og så æder han løs. Har tidligere lavet flere af dine opskrifter, men vi laver ofte forskellige slags aftensmad, så på den måde har han ikke oplevet den samme genkendelse som med mos/grød, hvor der ikke er kæmpe forskel. Mon det kan have noget at sige? Eller er det bare den kræsne periode, han er trådt ind i.
Til de andre måltider på dagen spiser han en kæmpe portion morgenmad, og spiser også godt til frokost, så problemet er aftensmaden...
Er spændt på at høre dine tanker om det.
Med venlig hilsen
M&M