Svar: Søvn og vuggestue opstart
11. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at A er glad for vuggestuen og at indkøringen forløben nogenlunde problemfrit.
Det er helt naturligt at hun lige nu ændrer søvnvaner. Hun kan både have behov for at sove mere og virke mere træt, hun kan også have svært ved at sove, have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og kan også sove lettere, drømme mere og derfor sove mere uroligt. Det hænger alt sammen med til at starte i vuggestue og skulle bearbejde alle de nye indtryk og oplevelser.
Og samtidig med dette, så har hun også problemer med ørerne og øresmerter. Det gør naturligt ikke søvnen lettere, tvært imod. Et eller andet sted, er der således lige nu tale om en periode, som I "skal overleve" og samtidig også tale om en periode, hvor I skal gøre det som virker og som er nødvendigt, men uden at I får skabt nogle vaner og rutiner, som kan give jer yderligere udfordringer senere hen.
Det er her f.eks. en god idé at hun stille og roligt lærer at sove uden at behøve flaske, for at falde i søvn og derfor vil det være rigtig godt at I begynder at skære ned i mælkeindtaget om formiddagen, så hun til sidst kan undvære flasken her. Det vil sige at både I og pædagogerne i vuggestuen kan begynde at give hende lidt mindre mælk og til sidst arbejde på at putte hende uden at hun behøver flasken.
De tre flasker hun skal have i døgnet vil meget fint kunne ligge inden middagslur, aften og sen aften - og flasken tidlig morgen kl 04, er hun jo selv igang med at sige fra, så det er rigtig godt. De nætter, hvor hun søger den kan du også prøve at give hende ganske lidt, så hun stille og roligt lærer at undvære - du kan også give hende lidt vand i stedet for mælk.
Du kan godt prøve i en periode, om det vil hjælpe hende at powernappe eftermiddag - det kan være et forsøg værd, men det er ikke sikkert at det vil virke. Der sker dog ikke noget ved at prøve. Det kan dog også godt være at hun vil begynde at sove en kortere formiddagslur i takt med at formiddagsflasken fjernes og at hun i stedet vil begynde at sove en længere middagslur. Hvis hun begynder at sove lidt længere til middag, så vil hun naturligt også bedre kunne klare sig igennem eftermiddagen og vil måske også kunne blive puttet lidt senere - så igen er der måske tale om en periode, som hun naturligt vil vokse fra, netop fordi der sker nogle ændringer i løbet af dagen ...
Hendes behov for flaske om natten kan godt hænge sammen med øreproblemer, for det letter på smerten at sutte på flasken og kan derfor give lidt ro, så hun kan sove videre. I skal derfor naturligvis finde balancen mellem at give hende flaske og dermed ro og samtidig ikke gøre hende afhængig af flasken, så hun ikke kan sove uden.
Hun drømmer naturligt også ekstra meget lige nu og derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og nærhed, tæt fysisk kontakt osv. i stedet for at give hende flaske eller sut i munden. Hun vil stille og roligt lærer selv at skifte stilling - det lærer hun før hun selv kan finde en flaske og derfor er det helt okay at hjælpe hende med netop stillingsskift og også kærtegne hende lidt. Det er vigtigt at hun kan mærke jer og fornemme at I er der og ikke er forsvundet, netop fordi hun jo er adskilt fra jer i løbet af dagen. Det er derfor også rigtig fint at hun sover i soveværelset - nogle gange kan man med fordel fjerne den ene side af tremmesengen og koble sengen til jeres seng - så kan hun ligge i egen seng og du kan ligge i din seng, men kan stadig give hende en hånd at holde i, berolige hende osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske