Brev:
Søvn og vuggestue opstart
11. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Søvn og vuggestue opstart
Hej Helen
A er startet i vuggestue for en mdr siden og det går helt fantastisk med det.
Der er dog gået lidt kuk i rytme for søvn samt antal flasker hun får i døgnet. Og kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg lige griber det bedst an.
Pt ser rytme for dagen således ud:
kl 6.30 vågner, på med tøj og får en portion havregrød med vand til.
kl 8.00 afleveres i vuggestue, hvor de får frugt, brød og vand. (A får ikke brød endnu)
Kl 9.00 flaske og puttes til formiddagslur.
Kl 10.30 vågner og får formiddagsmad, som regel har hun en halv skive bondebrød med noget smørbart pålæg med og fx en ostehaps, eller kogt broccoli fra aftenen før hun kan sidde med i hånden. Hun får vand til.
Kl 13.00 flaske og puttes til lur
Kl 14.30 vågner og får eftermiddagsmad. Det er nogen gange lidt det samme som formiddagsmadpakken bare med andet pålæg, det kan også være grød og lidt frugt, eller rester fra aftensmaden dagen før. Hun får vand til.
kl 17.00 aftensmad, der får hun det jeg får, bare taget fra inden jeg krydrer med salt og stærke kryderier - har til nød altid færdigmad på glas til hende. Vand til.
kl 18.00 en portion havregrød og vand til - nogen gange spiser hun en masse, andre gange vil hun intet have.
kl 18.30 flaske og puttes til natten.
kl 22.00 flaske
kl 4.00 flaske (det er ikke alle nætter hun får denne)
Problemet er nu, at hun efter vi har fjernet hendes sene eftermiddagslur for 14 dage siden går tidligere i seng, det er jo klart nok. MEN hun er begyndt at vågne kl 21.00 og så er hun ikke til at få til at sove før tidligst kl 23.00, nogen gange er den midnat før. Og det er selvom jeg lægger mig med hende, så ligger hun og roder rundt i 2-3 timer.....
Så jeg spekulerer jo på om jeg for en periode skal genindføre en sen lur, for hun er mega træt omkring kl 17., og så vække hende fx efter 30 min eller 45 min, og så går hun måske først i seng til natten kl 20 eller 20.30 - men det er også ok.
Det skal lige siges at hun vågner af sig selv om morgenen.. vi kan som oftest strække med at aflevere hende helt til kl 9, men de sidste mange morgener er hun faktisk vågnet kl 6.15... Og lige her i starten vil de helst at vi aflevere på nogenlunde fast tidspunkt i vuggestuen pga rytme og genkendelighed for A.
Hun sover ikke godt om natten (giver lyd fra sig 1 gang i timen,, de gode nætter kun hver anden), men hun har også konstateret væske på ørerne. Er pt i gang med Imacillin pga formodet mellemørebetændelse... Vi har ny tid ved ørelægen på onsdag og håber faktisk lidt at omstændighederne er til at hun får lagt dræn, da det her har stået på siden lige efter jul...
Hun sover i soveværelset med os, da jeg kan mærke på hende hun har behov for det.
Jeg mener desuden hun får lidt for mange flasker i døgnet.. har tjekket i din bog om børn og mad, og der står at hun nu ved 8 mdr skal ned på 3 flasker.. Skal jeg med det samme skære 2 væk eller er det en af gangen?
Med venlig hilsen
Sara