Svar: Sover kun kort eftermiddag
10. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Kære frustreret mor
Tak for dit brev :)
Gennemsnitligt har børn på 7-8 måneder brug for ca. 14½ times søvn i døgnet - nogle lidt mere, andre lidt mindre og du fortæller at din datter sover fra ca 18.30 til 05.30 - altså en nattesøvn på ca. 11 timer. Om dagen sover hun formiddagslur på 1 ½-2 timer og hendes eftermiddagslur på 45 - altså lidt under gennemsnittet, men stadig indenfor normalområdet og derfor skal du ikke umiddelbart være bange for at hun mangler søvn ... MEN, når det er sagt, så ville det naturligvis være rigtig dejligt, hvis hun kunne sove lidt mere om eftermiddagen eller evt. kunne sove lidt senere, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang, for med den alder hun har, så har hun naturligt brug for det afbræk midt på dagen og det er tydeligt at hun bliver ked af det, mangler overskud og let bliver overtræt, fordi hendes middagslur bliver så kort.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvor mange ting I går til i løbet af dagen. Måske er du tit ude af huset - i mødregrupper, går til babyrytmik, svømning, handler, storebror skal hentes osv. Og nogle ting skal naturligvis gøres, men hvis jeres datter har været vant til at I har mange aktiviteter ud af huset om eftermiddagen og hendes søvn derfor ofte bliver afbrudt eller søvnen tilbydes på forskellige tidspunkter, så kan det godt være svært for hende at sove, når I er hjemme. Hvor om morgenen/formiddagen og om aftenen, hvor rytmen er ens hverdag, så falder hun fint i søvn.
Det kunne derfor godt være en idé at du i en periode forsøgte at holde jer hjemme eller forsøgte at finde en helt fast rytme, som I kørte for at give hende mere struktur og genkendelighed og mulighed for at finde ro og få sovet lidt længere middagslur.
Du kan f.eks. vælge at give hende et bad mellem formiddagslur og middagslur, fordi det aktiverer hende og kører hende lidt træt både fysisk og mentalt og så putte hende til middagslur 1-1 ½ time efter badet.
Du kan her vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen for at holde hende sovende. Blive hos hende, amme hende og evt. tilbyde hende brystet en ekstra gang, når hun viser tegn til at ville vågne op, for på den måde at holde hende sovende.
Du kan også vælge at køre hende en tur i barnevognen. Det kan her være en god idé at du starter med at lade hende sidde op i vognen, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så skal du ikke lægge hende før hun er parat til at sove. Du kan amme hende inden du sætter hende i vognen og/eller du kan give hende en flaske med mælk eller måske vand, så hun stadig får noget at drikke, før hun skal sove. Det kan også være at I kan trille et sted hen, hvor der er en bænk, hvor du kan sidde og amme hende før hun puttes, når hun tydeligt viser sig parat.
Det er vigtigt at du her prøver at lægge mærke til tiden og vurdere, hvornår hun egentlig er parat til at sove for måske er det for tidligt kl 12 og hun skal ikke puttes før kl 13 ... Det at putte hende lidt senere hjælper naturligt med til at eftermiddagen ikke bliver helt så lang som nu - også selvom hun sover en kort lur på en time, så er det stadig bedre, hvis den ligger mellem 13.30-14.30 end mellem kl 12-13 ...
Det kan også være at hun har brug for 3 lure dagligt, fordi hun står tidligt op og sover tidligt i løbet af dagen, så det er sidst på eftermiddagen at du f.eks. skal vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng, for på den måde at få hende til at koble fra og overgive sig til verden. Det er naturligt svært for hende at sove om eftermiddagen fordi hun jo rigtig gerne vil følge med, - storebror er hjemme og han er sjov at kikke på og der sker mange ting og hun vil naturligt hellere følge med og lege end hun vil sove - men det kan være nødvendigt at du lægger dig med hende og ammer hende, for at få hende til at koble helt fra.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og dagen begynder.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.15-8.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, babymassage eller lignende.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - du kan godt amme fra det ene bryst, før du giver hende bad og så amme hende fra modsatte bryst før du putter hende, så hun på den måde også fyldes ekstra op.
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Må også gerne få en ekstra amning her - kan være nødvendigt, hvis hun har brug for at sove en powrnap mere sidst på eftermiddagen og det er okay.
Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er mere og mere jeres mad, grøntsagsmos med kød eller fisk, mad i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 18.30-19
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at mine tanker og min plan for dagen hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske