Brev:
Sover kun kort eftermiddag
10. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Sover kun kort eftermiddag
Kære Helen.
Nu har jeg brug for din hjælp igen.
Det drejer sig om min datter, P, på 7,5 måned. Hun sover ikke særlig meget i løbet af dagen og kun meget lidt i løbet af eftermiddagen. Jeg har i den seneste måned skrevet hendes lure og nattesøvn ned og en typisk dag ser sådan ud:
5.30 vågner og ammes. Får tøj på og leger med far og storebror. Får grød og leger igen inden første lur.
8.30 ammes og puttes til første lur. Hun falder selv i søvn i barnevognen. Hun ligger og nulrer med en klud og det går rigtig nemt. Hun sover ml. 1 1/2 og 2 timer
10 grød eller mos. Aktiviteter (mødregruppe, rytmik, bad - hvad der nu er den dag).
12 begynder at vise træthedstegn (gnider sig i øjnene/ gaber). Hun bliver ammet og lagt i barnevognen, men det tager ofte 30-45 min før hun falder i søvn og hun skal oftest vugges eller køres i søvn til sidst og er meget ked af det. Jeg har i en uges tid forsøgt at lægge hende en halv time senere, men mønstret er fuldstændig det samme. Hun er lang tid om at falde i søvn og ender med at være rigtig ked af det.
Hun sover MAX 45 min. Jeg har prøvet at gå med hende, for at få hende til at sove længere og stået klar til at vugge hende i søvn igen, men det lykkes ikke for mig.
13.30/14 får grød eller mos (er så små begyndt på små hapsere af bondebrød). Her fra er dagen rigtig svær. Hun bliver meget hurtigt pjevset og virker irritabel.
Jeg forsøger at putte hende til en lur mere, men det går næsten altid helt i hårdknude. Hun græder ulykkeligt, gnider sig i øjnene og er helt opkørt. Jeg prøver at gå med hende, men hun falder ikke i søvn.
Eftermiddagen er hård at komme igennem. Hun vil ikke ligge selv og er meget pylret. Hun bliver ammet en gang i løbet af eftermiddagen, oftest inden jeg prøver at putte.
17 aftensmad, grød eller mos.
18 får nattøj på og ammes og lægges i seng. Hun falder næsten altid selv i søvn. Nogle aftener er jeg inde hos hende 1-2 gange. Hun sover ca 18.30-19.
Hun vågner mellem en og fire gange i løbet af natten og ammes hver gang. Der er ikke noget bestemt mønster i hendes nattesøvn.
Hun er siden hun var to måneder faldet tidligt i søvn for natten (omkring kl. 19), men eftermiddagene er meget svære at få til at hænge sammen. Min mand arbejder sent og jeg er alene med begge børn indtil vi spiser aftensmad. Det er meget svært at være noget for min søn, at få lavet aftensmad osv. med P konstant på armen.
Jeg er også bekymret for, om hun får sovet nok. Hendes eftermiddag kan jo være meget lang nogle dage.
Jeg har tænkt på, om hun sov for længe om formiddagen og har nogle dage taget hende op efter 45 min. Det gav ikke bedre eller længere søvn resten af dagen.
Jeg er meget frustreret over vores eftermiddage, som er meget svære at få til at hænge sammen. Jeg er virkelig i tvivl om, om hun får sovet nok i løbet af dagen/døgnet.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få hende til at sove mere om eftermiddagen, eller om jeg overhovedet kan forvente det? Jeg har en fornemmelse af, at hun har brug for min en powernap mere sidst på dagen, men synes også det er synd, at hun bliver så ulykkelig hver gang.
Kan du mon hjælpe mig videre? Skal hendes dag struktureres anderledes, eller hvad kan jeg gøre? Jeg forsøger at følge hende og hendes tegn og det fungerer rigtig fint til første lur, ligesom hun også selv falder i søvn til natten, men de(n) øvrige lur(e) fungere det bare ikke.
Hilsen en frustreret mor.