Svar: Slyngevugge eller tremmeseng?
4. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål - jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer :)
Lige nu lyder det som om at jeres datter har brug for sin slyngevugge. Hun sover bedst i den, - falder i søvn uden problemer og sover længere og bedre om natten. Og det er vigtigt at hun får sin søvn og derfor synes jeg den er værd at prioritere.
Jeg kan godt forstå at I gerne vil have hende til at sove i både barnevogn og tremmeseng og tænker at det vil være en god idé at prioritere barnevognen først. Slyngevuggen fungerer og sikrer at I også får lidt nattesøvn og dermed flere ressourcer, hvilket også er vigtigt :) Og barnevognen er rigtig god at vænne hende til, nu hvor de bliver varmere i vejret og I kan begynde at gå længere ture, hun kan stå uden for at sove osv.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I lige nu lader hende sove i slyngevuggen når I fornemmer at det vil fungere bedst og at I så arbejder på at hun sover f.eks. middagslur i sin barnevogn, så hun også lærer at sove i den og forbinder barnevognen med et trygt og dejligt sted at sove.
I må gerne trille hende en tur, når hun skal sove til middag. På sigt, kan hun så lærer at sove uden at skulle trilles, men lige nu er det okay. Barnevogen vil lige nu også virke lidt huleagtig og give ro, men hen af vejen, kan hun være i den uden kalechen er oppe, hun begynder i 6 måneders alderen at kunne sidde op i vognen, når I kører tur og vil på den måde også lære at sove uden at "være i hule" og dette kan så naturligt bedre overføres til tremmesengen.
I min bog "Helens bog om børn og søvn" er der en guide til hvordan hun omkring 6 måneders alderen kan komme fra slyngevugge til tremmeseng :)
Det lyder rigtig fint med grøden til frokost. Hun lyder til at være helt parat, åbner munden og tager rigtig godt imod og det er fint at du holder lidt igen, så hun ikke får forstoppelse. Det vil være rigtig fint, hvis hun kan spise ½-¾ dl. grød og så kan hun få to gange dagligt - grød til frokost og mos til aften. Det er således bedre at du giver hende ½-¾ dl. skemad to gange dagligt end at du giver hende 1-1½ dl skemad en gang dagligt.
Det vil være rigtig fint hen af vejen at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og får mælk inden hun skal sove igen. Lige nu og de næste måneder frem, kommer skemaden ud over den mængde mælk, som hun normalt får - det supplerer altså mælken, det erstatter ikke mælken.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre, har måske nogle gange brug for lidt ekstra mælk at vågne op.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Tilbydes ½-¾ dl. grøntsagmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Har ofte stadig behov for flaske
Som du kan se indgår der mange måltider i løbet af dagen og stadig rigtig meget mælk. En fysisk stor pige, som jeres datter, der vejer 9 kg, vil have behov for mellem 1000-1350 ml mælk i døgnet og derudover kan hun så også få lidt skemad og lidt vand af kop.
I min bog "Helens bog om børn og mad" guides I igennem de første skemåltider, til mad i stykker og familiemad. Og du kan slå alle fødevarer op, finde dagsplaner, opskrifter osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske