Svar: Et rytmebarn
2. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Hej søde du
Tak for dit brev :)
Med den alder jeres lillebror har, så er det rigtig godt at I forsøger at "sno og bøje jer, så han så vidt muligt får overholdt sine puttetidspunkter" - hvis I forstyrrer hans rytme for meget og han bliver overstimuleret og overtræt, så vil det højst sandsynligt resulterer i en dreng, der bliver meget ked af det og som tydeligt har svært ved at sove og overgive sig til søvnen - og i sidste ende vil det jo også påvirke jeres familie og måske mere end rutinerne gør...
Naturligvis skal man ikke være rigid, på den måde at der ingen fleksibilitet må være - for nogle dage skal I jo ud af døren til en bestemt tid og hans søvn bliver forstyrret eller han må vækkes af en eller anden grund, og igen vil rytmen rykke sig - men det vil være rigtig godt at I så vidt muligt for søger at skabe en hverdag, hvor hans rytme passer ind.
Jeg tænker at det bliver lettere nu, hvor det også bliver sommer, varmere og lettere at trille med barnevognen. I kan bedre tage på ture, lave ting som storebror interesserer sig for og lillebror kan være med i sin barnevogn og sove, som han nu har behov for og på de tidspunkter, hvor han har behov for det - netop fordi han kan sove i sin vogn, - og få trygheden og genkendligheden ved vognen, så han kan sove uanset om I er ude eller hjemme.
Han har en alder lige nu, hvor han naturligt begynder at blive mere bevidst om hvorvidt han er hjemme eller ude, ligesom han også registrerer om han bliver holdt af mor eller far eller af en bedstemor eller en helt fremmed. Nogle gange græder han måske hvis bedste holder ham ... Det hører alderen og udviklingen til :)
Det kan være en god idé ikke at arrangere ture ud af huset hver dag, men give ham pauser, hvor I en imellem "bare" er hjemme", netop for at give ham ro og sikre at han ikke skal koncentrere sig om alt for mange nye ting, nye steder, nye oplevelser. Han suger alt til sig og vil så gerne følge med i det hele - og nogle gange formår han naturligt ikke selv at sige fra og her er det vigtigt at I stadig hjælper ham, netop ved at sikre ham mulighed for ro og at kunne sove - og dermed have en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen.
Det er rigtig flot at han allerede har så fast en rytme som han har og det skal du glæde dig over. De fleste børn vil i denne alder trives med 3 lure dagligt og stille og roligt vil du naturligt kunne begynde at regne lidt mere med, hvor lange disse lure er og hvad tid de ligger på. Det gør det på sigt også lettere at planlægge dagen og finde ud af, hvad tidspunkt det er bedst at tage ture ud af huset - så på den måde arbejder tiden også lidt for jer...:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske