Brev:
Et rytmebarn
2. maj 2013
Alder:
4 mdr.
Et rytmebarn
Kære Helen
Tak for dine forrige meget, meget brugbare svar!
Nu er jeg her igen, for selvom jeg som andengangsmor nyyyyyyder den udeblevne panik over en lille rød prik på kinden, og visheden om, at et barn godt kan sove en time mere end statistikkerne siger, uden der er noget galt, så er det stadig meget at være i tvivl om :-)
Min yngste dreng sover, som jeg har skrevet tidligere, rigtig godt, og på faste tidspunkter. Meget faste.
Man kan simpelthen nærmest stille klokken efter ham, og sådan har det været længe. Der har altid være forskel på nat og dag, og jeg har aldrig oplevet, at han har været vågen om natten for andet end at spise.
Han er simpelthen på alle måder glad, skøn og dejlig.
Til gengæld er hans rytme så fast, at hvis vi ændrer bare en smule på den, så går der lidt kuk i den. En aftale, eller et besøg der konflikter lidt med hans rytme, betyder at han bliver en noget ked-af-det dreng. Han er altså aldeles ufravigelig i hans krav om søvn på bestemte tidspunkter, og det kan selvfølgelig være lidt udfordrende, når man har en femårig i forvejen og dermed en hverdag med mange tidspunkter der også skal overholdes :-)
Mit spørgsmål er derfor: Bør jeg sno og bøje mig og resten af familien i et forsøg på at lade ham overholde sine tidspunkter, eller er det okay, at vi forsøger at "opdrage" ham til at være mere fleksibel?
Jeg har helt dårlig samvittighed over overhovedet at overveje, at ændre på noget der fungerer så fint for ham - men det kan som sagt være lidt udfordrende for blandt andet storebror.
På samme måde kan han godt virke lidt følsom over for oplevelser.
Han kan godt reagere ved at pylre (jeg hader det ord, men kan ikke komme på et bedre) hvis vi har ham med til for mange ting - og det er altså ikke fordi vi er ude til noget hver dag. Det er jo svært med sådan en lille størrelse, men jeg har bare en fornemmelse af, at han har meget brug for 'ro på'. I virkeligheden er han nok bare født som sindig nordjyde, og jeg har jo alverdens lyst til at værne ham, og efterkomme den fornemmelse - omvendt - igen - har vi jo en børnehverdag nu, der betyder, at jeg ikke kan tilbyde ham helt samme babysymbiotiske verden, som storebror fik. Der er bare mere gang i den.
Igen er mit spørgsmål, er det ok, at "opdrage" ham til at være med? Indtil nu, er det et langt stykke hen af vejen lykkes os, at far har kunnet tage med storebror de fleste gange, når han har skullet noget - og så er vi lidt sjældnere af sted alle fire. Ingen af delene er jo i virkeligheden noget stort problem, men jeg tænker selvfølgelig over, hvordan vi gør det bedst for alle parter. Derfor glæder jeg mig til at høre dine tanker om det.
De bedste - og meget taknemmelige - hilsner!