Svar: Hvad er Gluten
22. juli 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Janne
Gluten er et stof der især findes i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og sådan noget som majs, ris og hirse indeholder ikke gluten.
Hvis man er disponeret for det kan gluten fremkalde sygdommen Cøliaki. Personer med cøliaki skal være på en livslang diæt, hvor de ikke får gluten.
Det er således forkert, når man hører folk tale om "glutenallergi". Man er ikke allergisk men har en sygdom.
Man mener at mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles. Hyppigheden i Danmark er meget lav (1 ud af 5000 børn) hvor i Sverige er det 1 ud af 300 børn, der rammes af sygdommen. Sundhedsstyrelsen fastholder derfor retningslinierne omkring glutenholdig mad.
Børn under 6 mdr. bør ikke få glutenholdig mad. Efter 6 mdr´s alderen kan mængden øges gradvist.
Da det især er i hvede, at de største mængder af gluten findes, skal man ikke give grød der er baseret på hvede, for så bliver mængden af gluten hurtigt for stor. Mindre mængder af havregrød og øllebrød kan man godt give. Brød gives gradvist med et indtag der passer til barnets alder.
Håber det var fyldestgørende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske