Svar: Bøvsning og ondt i maven
12. oktober 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Susan
Der er naturligvis en sammenhæng imellem at din datter har ondt i maven og måske har lidt svært ved at komme af med luften. Dog burde det ikke betyde så meget at hun ikke bliver bøvset af om natten.
Mange børn har svært ved at komme af med en bøvs lige, når de har spist og min oplevelse er at hvis de sover og man putter dem så går der en times tid og så begynder de at give sig og blive mere urolige, simpelthen fordi der så er noget luft de skal af med. Ofte kan det så hjælpe at man lige tager dem op, de kommer af med bøvsen og kan puttes og sove videre igen.
Du kan derfor overveje om din datter bare lige skal løftes lidt på højkant, når hun begynder at give sig, for at komme af med luft og ikke nødvendigvis tilbydes mere mad.
Samtidig er det også vigtigt at I begge får sovet om natten og det vil være uhensigtsmæssigt at du begyndet at være mere oppe om natten i håb om at hun vil bøvse og dermed sove godt. Jeg synes derfor du skal fortsætte med amning som nu. Det er jo rigtig dejligt for jer begge at du kan ligge ned og amme og falde i søvn samtidig med.
Kort vil jeg lige nævne at man kan få det der hedder Mylicon-dråber, som hjælper børn der har problemer med luft i maven (kolik). Ikke at din datter har kolik, bare en oplysning så du ved det findes og så kan du evt. tale med din sundhedsplejerske eller læge omkring dette, da de bedre vil kunne vurdere om det vil være aktuelt i jeres situation.
Ved mavekneb hjælper et varm omslag også nogen gange. Det kan f.eks. være en stofble der er varmet med strygejernet som du vikler om din datters mave. Lidt mavemassage med to fingre rundt om navlen i urets retning kan også hjælpe eller lidt bengymnastik, hvor du cykler med hendes ben. Derudover er det en god idé at bære hende, så hun ligger med maven på jeres underarm og på den måde bliver strakt lidt ud og slapper af i sin krop, eller at hun kommer i et lunt bad, hvor hun også bliver strakt ud.
Når hun skal bøvse, så er det vigtigt at hendes ryg er så strakt som muligt. Det vil sige at hun skal op på jeres skulder og have sin ryg lige (hun kan ikke komme af med luften, hvis hun sidder klemt sammen på jeres brystkasse), eller I sidder med hende foran jer, støtter hende med hænderne under hendes armhuler, igen så ryggen er rank.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske