Svar: Stadig meget natteroderi
23. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og opgivende mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt fornemme ud af de breve du har sendt mig, at I synes det er rigtig svært hos jer lige nu - det er svært at få dagene til at hænge sammen, det er svært at finde balancen mellem at stimulere jeres datter og også sikre at hun ikke bliver overstimuleret, det er svært at holde sig hjemme, for hvad skal I så lave og det er også svært at være ude, for så bliver hun let ked af det ...
Jeg tænker at det er meget normalt, det I oplever hos jer. Det er svært nogle gange at være forældre og det er svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre. Og nogle gange findes der ikke kun en løsning, der er ikke nogen fast regel. Nogle gange er I nødt til at prøve jer frem og så må I gøre det, som I fornemmer vil virke hos jer. I kan have glæde af at læse flere af mine bøger - både om søvn, gråd og udvikling, fordi det kan give jer et billede af, hvad der sker med jeres datter og hvordan I kan hjælpe hende bedst muligt netop med den alder hun har lige nu.
I forhold til vanebetinget afbrudt søvn, så har hun sandsynligvis ikke dette endnu - men der er en risiko for, at hun bliver uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut, hvis I per automatik giver hende den i munden, hver gang hun klynker i søvne. Hvis hun er ked af det, skal I naturligvis hjælpe hende, hvis hun søger og viser behov for at sutte, så skal hun naturligvis have mælk når hun er sulten og hun skal også have lov til at få sin sut, hvis hun har et suttebehov og sutten giver hende ro. I må altså gerne give hende sut, når hun skal sove og hun må også gerne få sutten i løbet af natten, når hun tydeligt har behov for dette - men I skal overveje, hvad I gør og hvorfor I gør det og som sagt ikke give sutten hver gang, hvis det ikke er nødvendigt.
Og ja - det er en rigtig god idé at lære hende rutiner og rytmer om dagen. Det er langt lettere at indføre gode søvnrutiner i dagtimerne, hvor du selv er frisk og har overskuddet til det, end det er at ændre på tingene om aftenen og natten. Og når det fungerer om dagen, så er det lettere at overføre de samme rutiner til om natten.
Når det er sagt, så er jeres datter altså kun 5 måneder gammel og det er derfor naturligt at I ikke kan stille store krav til hende og at hun stadig skal have lov til at være fleksibel og have lov til at lære. Og ting tager tid og I er nødt til at give det tid. Vi har alle sammen et indre ur, en indre rytme, - hos os voksne kører denne rytme upåklageligt, men det gør den ikke hos børn. Vi skal hjælpe vores børn med at få rytme - vi skal hjælpe dem med at finde ud af, hvornår de er trætte og har brug for at sove og hvornår de skal være vågne og aktive. Vi skal også hjælpe dem til at fornemme behov for mad og fornemme mæthed. Det kommer ikke af sig selv, men kommer hen af vejen netop i takt med at barnet bliver ældre, begynder med skemad, begynder at have længere vågenperiode om dagen, rent fysiologisk begynder at have søvn, der er inddelt i flere stadier osv. Der sker ændringer hele tiden, som vi er nødt til at forholde os til, men hvor vi samtidig skal forsøge at hjælpe barnets indre ur til at passe til den hverdag, som vi ønsker for barnet ...
Jeg tænker at det er en rigtig god idé at I hjælper jeres datter med at sove i barnevogn hver dag i dagtimerne. Vi går sommeren i møde og det vil være rigtig dejligt, hvis hun kan stå ud og sove - i hvert fald til den ene lur. Og du må gerne trille hende en lang tur, for på den måde at forsøge at holde hende sovende, så hun får påvirket sit indre ur til at føle behov for søvn om dagen.
Om natten synes jeg I skal prøve at lære hende at sove i egen seng. Gerne koble hendes tremmeseng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan give mulighed for at hun ligger nær dig, du kan berolige hende med din hænder og nærhed, du behøver ikke stå op og hun ligger i egen seng imens du ligger i din seng.
Og måske sker der for meget i jeres hverdag. Hun har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på sine omgivelser og hvor hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er ude eller hjemme, om hun er hos jer eller fremmede. Og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover. Derfor drømmer hun rigtig meget og hvis hun generelt har svært ved at sove og græder meget og også græder, når hun sover, så kunne det være en god idé at I i en periode prøvede at prioritere mere ro og struktur i hverdagen, netop for at se om det vil gøre hende mere rolig og give mere rolig søvn ...
Og det betyder ikke at I ikke kan gå ud med hende. Du kan netop tage hende med i barnevognen og gå en tur, for på den måde også at komme lidt væk hjemmefra. Du kan planlægge at gå med hende, når det er sovetid. Du kan evt. køre op at handle imens hun sover i barnevognen og komme varer på barnevognen og derefter trille hjem igen, så du udnytter hendes soveperiode og når hun så er vågen, så er I atter hjemme i kendte omgivelser, hvor hun føler sig rolig og mest tryg.
En kugledyne er ret kostbar. I nogle kommuner er der mulighed for at låne en og det kan du undersøge. En kugledyne er en rigtig god idé til nogle børn, men bestemt ikke til alle børn. Den kan nogle gange anbefales til børn med sanseintegrationsproblemer og børn med f.eks. ADHD eller diagnoser inden for autismeområdet. Det er som udgangspunkt et hjælpemiddel og der er bestemt belæg for at bruge den, men som sagt ikke til alle. Og jeg synes at med den alder jeres datter har og ud fra det I oplever hos jer, så vil det ikke være det første jeg ville gribe til.
Du skriver at du er "snart opgivende" - hvad har du i dit netværk? Har du en mor, svigermor, en god veninde eller en anden, som kunne komme og hjælpe lidt i hverdagen. Det kunne måske være rart, hvis en anden kom og tog over et par timer, så du fik frigivet lidt tid til dig selv. Det er vigtigt at du finder overskud ...:)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske